mercedes-benz-e300-kupe-zima-snih

Připravili jste auto na zimu dostatečně? A máte správnou zimní výbavu?

4. 1. 2022 Vyp Od Redakce

Provoz v náročném zimním období klade zvýšené nároky nejen na řidiče, ale také na jejich automobily. Rozhodně se vyplatí před příchodem prvních mrazů a sněhových vloček prověřit u auta jeho technický stav. Obutí do zimních pneumatik je dnes již samozřejmostí. Ovšem rozhodně se vyplatí doplnit výbavu vozidla i o některé doplňky, které mohou za specifických zimních podmínek řidiči pomoci. Při delší zimní cestě (např. na zahraniční dovolenou do hor) se vyplatí pamatovat i na možné dopravní komplikace, a tedy doplnit i vybavení kabiny vozidla o některé nepostradatelné drobnosti.

Chceme-li mít jistotu, že nás automobil nenechá na holičkách ani během nevlídného zimního období, rozhodně nezanedbejme prověření jeho technického stavu ještě před příchodem prvních mrazů a sněhu. Jak tedy připravit automobil na zimu?

Celková prohlídka v kvalitním servisu nezaškodí

Především pokud jezdíme během zimy pravidelně či pokud se dokonce chystáme vyrazit na zimní dovolenou do hor.

Přečtěte si také:  Porsche v prvním pololetí roku 2022 dodalo 145 860 vozidel. Je to meziroční pokles o 5 %

Obutí do kvalitních zimních pneumatik

V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. Je ovšem dobré připomenout, že v případě, kdy je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí povinnost jet na zimních pneumatikách vždy, bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí. Připomeňme, že osobní automobily musí mít zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí být minimálně 4 milimetry. Automobily kategorie M (autobusy) nebo N (nákladní automobily) s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg musí mít zimní pneumatiky obuty na kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka jejich běhounu musí být alespoň 6 milimetrů.

Vyzkoušejte kalkulačku autopojištění! Spočítejte si nejvýhodnější povinné ručení a havarijní pojištění.

Stav chladicí kapaliny

Prověření odolnosti chladicí kapaliny proti mrazu je naprosto nezbytná. Je dobré počítat s mrazy alespoň -20 stupňů Celsia.

Kapalina v ostřikovačích

A podobně je tomu i s kapalinou v ostřikovačích oken a případně světlometů. Zamrznutí tohoto systému bude pro řidiče velmi vážnou komplikací. Jízda s neočištěným čelním sklem by byla jednoznačným hazardem. Proto je dobré vozit s sebou i náhradní balení nemrznoucí kapaliny.

Kondice elektrosoustavy (alternátor a akumulátor)

Mrazy kladou enormní nároky na akumulátor a celou elektrickou soustavu vozidla. Důkladné prověření stavu autobaterie a alternátoru ještě před příchodem zimy je proto naprostou nutností.

Osvětlení vozidla

Řidič by měl stav vnějšího osvětlení kontrolovat před každou jízdou. Ještě před příchodem tmavého zimního období je tedy třeba důsledně překontrolovat stav vnějšího osvětlení i funkčnost tzv. kontrolek na palubní desce a neprodleně opravit všechny případné závady. Dobré je nechat prověřit i seřízení hlavních světlometů. V opačném případě můžeme oslňovat ostatní motoristy a navíc budeme hůře vidět za snížené viditelnosti.

Přečtěte si také:  Brabus upravil Rolls-Royce Ghost a teď se ho snaží prodat. Za více než 16 milionů

Stav stěračů

Stěrače budou během zimy pracovat častěji než kdy jindy. Je proto třeba se přesvědčit, že jejich ramínka mají dostatečný přítlak a že stírací lišty nejsou opotřebené. V opačném případě budou stěrače zanechávat na čelním i zadním skle šmouhy, což je pro řidiče nejen nepříjemné, ale hlavně velmi nebezpečné.

Důkladné očištění skel kabiny od nečistot a mastného filmu

A čistit vnitřní plochu osklení kabiny vozidla je třeba během zimy pravidelně. Neviditelný mastný povlak totiž způsobuje, že na oknech kondenzuje vzdušná vlhkost, což výrazně zhoršuje výhled z automobilu.

Doplnění výbavy o lopatku a smetáček, případně pytlík s pískem, sněhové řetězy a tažné lano

Lopatka může pomoci při vyprošťování vozidla uvízlého ve sněhové závěji. A také v případě, že kolem našeho zaparkovaného vozidla projede sněhový pluh a vytvoří sněhovou bariéru, přes kterou se nám nebude dařit bez újmy na vozidle projet. Smetáček poslouží pro důkladné očištění zasněženého automobilu. Ostatně zákon o silničním provozu výslovně zakazuje řídit vozidlo, na němž je námraza či sníh zabraňující řádnému výhledu řidiče do všech stran či automobil na němž je led, který by při uvolnění se mohl ohrozit bezpečnost provozu. Sněhové řetězy pak budou v horách poslední záchranou, jak úspěšně zdolat zasněženou silnici. Jejich použití není obecně povinné, ale pokud je řidiči na své vozidlo nasadí, smí jet rychlostí maximálně 50 km/h. Na dálnicích, silnicích a místních komunikacích je ovšem zakázáno sněhové řetězy používat v úsecích, kde není vozovka dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou. Povinnost použít sněhové řetězy může být stanovena dopravní značkou „Sněhové řetězy“. Řidič motorového vozidla o třech a více kolech může pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových řetězů na nejméně dvě hnací kola. Příkaz vyplývající z této značky ukončuje svislá dopravní značka „Sněhové řetězy – konec“. Nasazení sněhových řetězů je nutno nacvičit ještě před jejich prvním ostrým použitím. Tažné lano může pomoci při vyprošťování zapadlého vozidla.

Přečtěte si také:  Kvalitní zimní obutí se opravdu vyplatí... Kvůli bezpečnosti, ale i kvůli sankcím

Výbavu vozidla doplníme i o škrabku na led, rozmrazovač oken a případně i zámků vozidla

Škrabka na led bude nenahraditelným pomocníkem v případě, že se na oknech zaparkovaného vozidla vytvoří ledová vrstva. V extrémních případech pomůže rozmrazovač oken ve spreji. Řidiči vozidel, u kterých se odemykají dveře pomocí klíčku, by měli mít u sebe i rozmrazovač zámků. Ten nosíme s sebou, pokud bude uložen v přihrádce nedobytného automobilu, nijak nám nepomůže.

Do nádrže včas natankujme zimní naftu

Majitelé dieselových aut se mohou v chladném počasí snadno dostat do potíží kvůli zamrzlé naftě. Norma nařizuje v tomto období prodávat naftu s filtrovatelností do -20°C (jedná se o tzv. zimní naftu). Na podzim je proto třeba ještě před příchodem prvních mrazů doplnit do nádrže příslušné aditivum (pokud vyjedeme do mrazivého počasí s tzv. přechodovou naftou, mohou být problémy při teplotách již okolo -8 stupňů Celsia). A při první možné příležitosti dotankovat u čerpací stanice zimní naftu.

„Nejednou v zimě čeká posádku automobilu dlouhá cesta. Přes její pečlivé naplánování je nutné počítat s dopravními komplikacemi a zácpami. Je dobré neustále mít v nádrži dostatek paliva, na palubě vozidla nápoje a něco k snědku. Určitě nezaškodí mít s sebou i deku na přikrytí našich ratolestí či starších spolujezdců,“ dodává Roman Budský z Platformy VIZE 0.