Vláda zaujala populistický postoj a od letošního roku omezila odpočet DPH na osobní automobily pouze na první 2 miliony korun.

Vláda zaujala populistický postoj a od letošního roku omezila odpočet DPH na osobní automobily pouze na první 2 miliony korun.

7. 2. 2024 Vyp Od Pavel Srp

Nový konsolidační balíček pro letošní rok zaznamenal změnu v odpočtu DPH na osobní automobil pro podnikatele. Nový maximální limit byl stanoven na 420 tisíc korun a jeho plnou výši budou moct plátci DPH uplatnit pouze u aut s cenou do 2 milionů korun. Odpočet je možné využít jak při koupi nového vozu, tak zároveň při koupi ojetého. Jedinou podmínkou v případě ojetého vozu je ta, že automobil musel být historicky zakoupen v režimu odpočtu DPH už od prvního majitele.

Možnost odpočtu DPH mohou využít firmy a podnikatelé, kteří jsou registrovaní jako plátci DPH, pod podmínkou, že automobil bude alespoň zčásti využívaný pro podnikatelskou činnost. V takovém případě bude výše odpočtu DPH záviset na míře využití automobilového vozu v podnikání. Pokud například bude podnikatel používat automobil pro podnikatelské účely na 80 %, a ve zbylých 20 % jej bude řídit v soukromí, tak odpočet bude tvořit pouze 80 % z částky DPH.

Přečtěte si také:  Na Portálu dopravy je možné nově žádat o změny v registru vozidel

Podle Tomáše Vacka, partnera reklamní agentury Contexto se jedná ze strany vlády o čistě populistický krok pro masového voliče, který se nevyzná ve financích a nedovede si představit reálný dopad tohoto omezení. „Proč? Odpočet DPH a odvodů nelze uplatnit na cenu vozu nad 2 mil bez DPH. Co to reálně znamená? Řekněme, že si jako podnikatel, který má dostatečný příjem chci koupit vůz s ceníkovou pořizovací cenou 3,5 mil Kč. Všichni tušíme, že ceníková cena není reálně cena pořizovací. Předpokládejme, že na vůz dostanu fleetovou slevu 20 %. Tedy reálná cena, o které se budeme bavit je 2,8 Kč mil včetně DPH. Z dvou milionů mohu uplatnit DPH a i odpis, neboli odečítáme z 2,8 mil Kč 2,42 mil Kč, které dávám do odpisů a též nárokuji 420 tis DPH. Zbývá mi 380 tis. Kč, z kterých není možné uplatnit odpočet DPH, což reálně je 65 950 Kč, které musí podnikatel zaplatit navíc oproti roku 2023. Opravdu si někdo myslí, že toto trápí podnikatele, který si jde koupit vůz v ceníkové ceně 3,5 mil. Kč? Navíc u takto drahého vozu, který jistě bude z části na leasing, což dealer či zastoupení rádo zohlední i ve zvýhodněném úroku, neboli reálný dopad bude NULA,“ názorně popisuje Tomáš Vacek.

Pět zásadních změn, které se chystají na české řidiče v roce 2024

Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors dodává, že v dnešní době se cenové hranice 2 milionů korun za auto dotkne leckdo. „Auta totiž v posledních letech významně zdražila a tuto částku zaplatíme za poměrně běžné vozy. Přes 2 miliony se snadno dostane nejen Volkswagen Arteon či rodinný Multivan, ale k této hranici se nebezpečně blíží i lépe vybavená česká Škoda Superb, Kodiaq nebo Enyaq. Nejde tedy o žádné superluxusní zboží, ale o obvyklá služební auta ekonomicky úspěšné české střední a vyšší střední třídy. Auta v této cenové hladině si pořizují nejen podnikatelé a živnostníci, ale dostává je k užívání také střední a vyšší management firem,“ komentuje Ondřej Tyleček.

Přečtěte si také:  Porsche uzavírá rok 2023 v České republice rekordními registracemi

„Zcela jistě to vyvolává a bude vyvolávat nevoli některých podnikatelů, kteří na toto zbytečně doplatí, a těch je mi líto,“ dodává Patrik Duda, CEO společnosti Atreon a zakladatel Naughty Harbor.

Vyzkoušejte kalkulačku autopojištění! Spočítejte si nejvýhodnější povinné ručení a havarijní pojištění.