Spirit of Ecstacy_2022_1

Soška Spirit of Ecstacy má nový aerodynamičtější vzhled

8. 2. 2022 Vyp Od Pavel Srp

Rolls-Royce představuje nově redesignovaou ikonickou sošku Spirit of Ecstasy, která zdobí kapotu nového plně elektrického vozu Spectre, 111 let ode dne, kdy byla 6. února 1911 zaregistrována jako duševní vlastnictví značky.

Nová podoba sošky figurky má nižší a dynamičtější postoj, který se ještě více přibližuje původním návrhům jejího tvůrce, ilustrátora a sochaře Charlese Sykese, z počátku 20. století. Její fyzická podoba také symbolizuje The Expression – ztělesnění nového vizuálního jazyka značky.

Nová Spirit of Ecstasy je vysoká 82,73 mm oproti původním 100,01 mm. Její róba, která za ní vlaje v proudu větru, a je často mylně označována jako „křídla“, byla rafinovaně přepracována, aby byla realističtější a aerodynamičtější.

„The Spirit of Ecstasy je nejslavnějším a nejžádanějším automobilovým znakem na světě. Ale je více než jen symbolem, je ztělesněním naší značky a neustálým zdrojem inspirace a hrdosti jak pro značku samotnou, tak pro naše klienty. Stejně jako my i ona šla vždy s dobou, přitom ale zůstala věrná své přirozenosti a charakteru. Její nejnovější podoba je ještě střízlivější a půvabnější než kdy dřív, a je tak dokonalým symbolem pro nejaerodynamičtější Rolls-Royce všech dob mířící do naší odvážné elektrické budoucnosti,“ říká Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel Rolls-Royce Motor Cars.

Přečtěte si také:  Na mosteckém okruhu se konal sraz BMW M. Přijelo celkem 157 aut!

Nejviditelnější změnou prošel její postoj. Dříve stála v mírném předklonu s nohama blízko u sebe. Nyní je skutečnou bohyní rychlosti. S jednou nohou nakročená vpřed a nízko skloněnou hrudí je připravena vzdorovat rychle proudícímu vzduchu a její dychtivý pohled míří vpřed. Tyto změny mají praktické i stylistické výhody a přispívají k pozoruhodným aerodynamickým vlastnostem vozu Spectre. Nejranější prototypy tohoto elektromobilu mají koeficient odporu vzduchu (cx) pouhých 0,26, což z něj dělá ten nejaerodynamičtější Rolls-Royce vůbec. Očekává se, že se tuto hodnotu podaří v rámci testování v roce 2022 dále snížit.

Nová podoba sošky zachycuje podstatu původních kreseb Charlese Sykese, ale místo pouhého překreslení nebo přepracování její nový tvar digitálně zkonstruoval počítačový modelář z Home of Rolls-Royce, který se věnuje kresbě živých modelů a sochařství. Zkušenosti z této oblasti byly nedocenitelné při vývoji rysů obličeje sošky a jejího výrazu, který zachycuje soustředění, ale zároveň také klid. Designeři z Goodwoodu konzultovali její vlasy, oblečení, držení těla i výraz se stylisty, čímž dodali její dynamice a vzhledu současnou auru.

Sošky byly doposud vyráběny starobylou metodou odlévání do ztraceného vosku neboli „cire-perdue“ a každá byla ručně dokončována, takže se vždy od sebe v malých detailech mírně lišily. Až do roku 1939 vyráběl sošky sám Charles Sykes a v duchu této tradice je lidský element zajímavým kontrastem k precizně zkonstruovanému automobilu, jejíž přídí vévodí.

Přečtěte si také:  BMW během Super Bowlu představí novou reklamu s Arnoldem Schwarzeneggerem, Salmou Hayek Pinault a zcela novým čistě elektrickým BMW iX.

Ačkoliv je to v moderní době poměrně vzácné, byly na sošce za její 111letou historii provedeny různé změny. Byla vyráběna v různých velikostech i materiálech a krátce dokonce i v kleče. Nová verze vytvořená pro nový vůz Spectre se objeví na všech budoucích modelech. Současná Spirit of Ecstasy zůstává u stávajících provedení vozů Phantom, Ghost, Wraith, Dawn a Cullinan a na jejich Black Badge verzích.

„Před 111 lety se soška Spirit of Ecstasy stala oficiální součástí značky Rolls-Royce. Od té doby reprezentuje duchovní směřování naší značky – naklání se vpřed, čímž vyjadřuje neúnavnou snahu o pokrok, a její šaty ladně vlají ve větru a odrážejí harmonii a klid našich vozů během jízdy. Pro Spectre a další následovníky je její postoj nižší a soustředěnější, je připravena na bezprecedentní rychlost a vzhlíží k vzrušující budoucnosti, která je určena přítomností,“ říká Anders Warming, designový ředitel Rolls-Royce Motor Cars.

UMĚLECKÉ VYJÁDŘENÍ IKONY

Zároveň s představením nové podoby Spirit of Ecstasy ohlásil umělecký program Rolls-Royce Muse složení poroty soutěže Spirit of Ecstasy Challenge. Tato iniciativa zve všechny odvážné a bystré mladé kreativce, aby ukázali ikonu Spirit of Ecstasy v novém kontextu bez ohledu na současný domov na motorovém voze Rolls-Royce. Tito mladí umělci vytvoří vysoce koncepční díla, která překvapí, potěší i inspirují.

Přečtěte si také:  Brabus upravil Rolls-Royce Ghost a teď se ho snaží prodat. Za více než 16 milionů

Pro každý ročník tohoto prestižního bienále vybere panel odborných poradců z celého světa médium, ze kterého vytvoří umělci interpretaci Spirit of Ecstasy. Pro tento ročník je jím textil. Váženými členy poroty jsou: Andres Warming, ředitel designového oddělení Rolls-Royce Motor Cars; Yoon Ahn, kreativní ředitelka Ambush a vedoucí oddělení šperků v Dior Men; Tim Marlow, ředitel a výkonný ředitel Design Musea v Londýně a Sumayya Vally, ředitelka jihoafrického architektonického studia Counterspace. Společně vyberou tři finalisty, kteří se této slavnostní události účastní.