2022-volkswagen-t-roc-cabriolet

Volkswagen představil nový motor 1.5 TSI evo2. Jako první ho dostal T-Roc Cabriolet

24. 7. 2022 Vyp Od Pavel Srp

Volkswagen zdokonalil svůj nejprodávanější zážehový motor, 1.5 TSI, a nyní pro první modely v Evropě zavádí do nabídky jeho nejnovější generaci s označením TSI evo2, která nabízí ještě vyšší hospodárnost a nižší emise CO2. Velmi moderní čtyřválec kompaktní konstrukce bude zpočátku k dispozici ve verzi o výkonu 110 kW (150 k). Později budou následovat další varianty jednotky 1.5 TSI evo2. Jako první se s novým agregátem dodávají modely T-Roc a T-Roc Cabriolet. Do konce roku se TSI evo2 postupně objeví i pod kapotou dalších modelů.

„Jednotka 1.5 TSI je nosným pilířem palety motorů pro vozy značky Volkswagen, protože na celém světě pohání mnoho vozů od modelu T-Cross až po Passat Variant. Průběžným vývojem jsme kompaktní čtyřválec zdokonalili. Výsledkem je další výrazné snížení spotřeby paliva ve spojení s velmi dynamickou charakteristikou a rychlými reakcemi,“ říká Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za oblast technického vývoje. „Zvláštní pozornost zasluhují především nejnovější evoluční verze systému deaktivace válců ACTplus, soustavy dodatečného čištění výfukových plynů, uložené v blízkosti motoru, a moderního spalovacího procesu TSI Evo.“

Přehled novinek v konstrukci motoru EA 211 evo2. U nejnovějšího evolučního stupně jednotky 1.5 TSI uložili vývojáři trojčinný katalyzátor a filtr pevných částic pro zážehové motory do jednoho modulu v blízkosti motoru. Tím se podařilo zvýšit účinnost čištění výfukových plynů. Současně se snížilo množství ušlechtilých kovů potřebné k výrobě katalyzátoru, což rovněž přispívá k trvalé udržitelnosti. Volkswagen tím současně vytváří nezbytné základy pro splnění budoucích emisních norem.

Přečtěte si také:  Párky a káry: Auta za desítky milionů se ukázala lidem. Jejich majitelé si dali sraz u Písku

Zásadním technickým modulem pro snížení spotřeby paliva motoru 1,5 litru evo2 je zdokonalený systém deaktivace válců ACTplus, na jehož vývoji spolupracovala vývojová centra ve Wolfsburgu a Salzgitteru. Vývojáři se u nového systému zaměřili na další vylepšení procesu deaktivace a aktivace obou válců, aby byl zaručen rovnoměrný běh motoru. Spalovací proces ve dvouválcovém provozním režimu byl optimalizován a současně se podařilo rozšířit oblast provozních podmínek, v nichž lze aktivní deaktivaci válců využívat. Díky systému ACTplus neprobíhá spalování paliva ve druhém a třetím válci v oblasti nízkých a středních otáček při nízkém až středním zatížení. Přechody mezi jednotlivými provozními režimy jsou pro řidiče neznatelné. V aktivních válcích se zvýší účinnost, zatímco oba prostřední válce se pohybují téměř beze ztrát, ale při dalším přidání plynu se do procesu pohonu vozu znovu zapojí.

Kromě výfukového turbodmychadla VTG (s variabilní geometrií rozváděcích lopatek) nabízí jednotka 1.5 TSI další high-tech komponenty. Vysokotlaké vstřikování paliva vytváří tlak až 350 barů, plazmová povrchová úprava pracovních ploch válců snižuje tření a chladicí kanály v odlitcích pístů umožňují další optimalizaci spalování a zvýšení účinnosti.

Perspektivní koncept. Motory TSI evo2 jsou koncipovány pro spalování paliv, která obsahují složky z obnovitelných zdrojů – i tím je zajištěna perspektiva jejich uplatnění v budoucnosti. Navíc jsou vhodné pro různé stupně hybridizace. U plug-in hybridních pohonů jsou reálné celkové výkony až 200 kW (272 k).

Doplněk elektrifikační strategie. Volkswagen se svými strategiemi „Way to Zero“ a ACCELERATE intenzivně urychluje svou elektrifikační ofenzivu. Již v roce 2030 hodlá Volkswagen pokrýt 70 procent svého prodeje v Evropě elektricky poháněnými modely. Současně bude důležité spalovací motory nabízet s dalšími vylepšeními, a to ze dvou důvodů: Na jedné straně tak budou tyto spalovací motory připraveny na budoucí globální emisní normy, mezi něž patří Euro 7. Na druhé straně bude na mnoha trzích i nadále přetrvávat poptávka po modelech Volkswagen poháněných spalovacími motory – především v zemích, kde se bude elektromobilita prosazovat jen pozvolna kvůli nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.

Globální motor stanovuje měřítka již deset let. Kompaktní motory TSI z rodiny EA 211 (EA = Entwicklungsauftrag; vývojový úkol) jsou globálním bestsellerem od roku 2012. Volkswagen jich v jedenácti místech na třech kontinentech vyrábí každý rok více než čtyři miliony. Již při svém debutu v roce 2012 – tehdy ve třech objemových variantách – se tyto motory TSI mohly pochlubit mnoha konstrukčními prvky ze světa high-tech. V porovnání s předchůdci snížilo přísné uplatnění pravidel lehké konstrukce jejich hmotnost až o 21 kilogramů.

Přečtěte si také:  Vyřizujeme pojištění auta: Na co si dát pozor?

Spalovací proces TSI evo. Spalovací proces TSI evo, známý již z motoru 1,5 litru evo1, převzala i generace TSI evo2. Kromě optimalizovaného chlazení spalovacích prostorů je i v tomto případě rozhodujícím faktorem symbióza Millerova cyklu (časné uzavírání sacích ventilů v kombinaci s vysokým kompresním poměrem) a technologie přeplňování VTG (turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek). Tento další krok umožnila především možnost interního vývoje a optimalizace důležitých softwarových komponentů pro řízení motoru.