Servis kola možná počká, zkontrolujte ho nejprve doma. Jak na to?

Servis kola možná počká, zkontrolujte ho nejprve doma. Jak na to?

24. 5. 2021 Vyp Od Komerční sdělení

Na základní údržbu kola nepotřebujete ostříleného mechanika, tyhle úkony zvládnete i sami doma. Zkontrolujte kolo a vyjeďte do nové sezóny.

Kolo umyjte a promažte

Při čištění kola dodržujte několik zásad:

  • Vysokotlakou vapku používejte pouze na odstranění největších nečistot z trubek a plášťů. Nemiřte proti středu kola, nábojům a čepům, aby nerezavěly a nepoškodily se.
  • Stačí vám klasická zahradní hadice a mírnější proud vody, případně kbelík, smetáček s měkkými hustými štětinami a zubní kartáček.
  • Voda by měla mít okolní teplotu.
  • Zbavte se nejdřív nejhorší špíny, až pak řešte detaily. Na mastnotu použijte odmašťovač (určený přímo pro kolo) a nechte působit.
  • Smetákem vyčistěte větší části a rám, štětka se hodí na menší zákoutí a kartáček vyšperkuje poslední detaily.
  • Zvláštní péči věnujte řetězu. Sundejte ho – mnohem líp vyčistíte převodníky a přesmykač. Řetěz také můžete naložit do odmašťovače (nebo klidně do benzínu). Až mastnota povolí, drobné záhyby dočistěte kartáčkem a řetěz hadrem vysušte. Následně řetěz promažte specializovaným mazáním.
  • Namažte také vidlici a tlumič.

mangazine.cz_shopkilpi_cz_01


Tip: Podle serveru trailhunter.cz vám na rychlé umytí kola stačí jedna PET láhev vody. Udělejte díru do víčka, třeba rozžhaveným hřebíkem. Vodu díky tomu velmi přesně nalijete do různých skulin. Pokud máte možnost, pomozte si smetáčkem nebo menším kartáčem.


Zkontrolujte kolo před jízdou

V první řadě zkontrolujte zadní kolo. Pomocí pumpy a manometru se ujistěte, že je plášť nahuštěný na doporučený tlak (najdete ho napsaný na bočnici pláště). Pokud je příliš nízký, nahustěte ho. Prověřte, jestli nejsou opotřebované brzdové destičky a kolo roztočte. Mělo by se točit volně a neškrtat o brzdy ani jiné části. Stejně postupujte i u předního kola.

Zkontrolujte sedlo – zatlačte na něj z jedné a z druhé strany. Pokud je to nutné, dotáhněte upínák sedlovky, aby se sedlo a sedlovka nehýbaly.

mangazine.cz_shopkilpi_cz_02

Kolo postavte volně vedle sebe, zvedněte zadní část do výšky kotníků a pusťte jej k zemi. Pozorně poslouchejte. Neobvyklý zvuk může znamenat uvolněnou nebo opotřebovanou součástku. To stejné udělejte i s předním kolem. Pokud zjistíte problém, běžte do specializovaného servisu.

Stejně tak zkontrolujte i pedály. Kliky roztočte dozadu a poslouchejte zvuk řetězu. Nemělo by nic skřípat, ani vrzat. Vrzání znamená, že řetěz potřebuje promazat. Neobvyklý zvuk by vás měl ale nasměrovat do servisu.

Zkontrolujte brzdové páky. Při stlačení by neměly sahat až k řídítkům.

Teď už se jen správně obléknout a…

… vyrazit. Nic nevrže a nedrhne? Zdá se, že je kolo v pořádku a vy můžete vyjet na první letošní projížďku. Nepodceňte přípravu, ani, co se týká oblečení.

mangazine.cz_shopkilpi_cz_03

I rekreační jezdec potřebuje cyklistické kalhoty, které mu díky gelové vložce poskytnou potřebný komfort při jízdě. Pokud vyrážíte na pravidelné výlety, zvažte cyklistický dres, který perfektně přilne k tělu, spolehlivě odvede pot a ochrání před větrem.

Autor článku: Pavla Melenová