Apple potvrzuje status nejcennější značky na světě. Druhý je Google, třetí Amazon

Apple potvrzuje status nejcennější značky na světě. Druhý je Google, třetí Amazon

27. 6. 2022 Vyp Od Pavel Srp

Společnost Apple se umístila na prvním místě žebříčku Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 a je na nejlepší cestě stát se první značkou s hodnotou bilionu dolarů. Celková hodnota 100 nejhodnotnějších značek světa se za poslední rok zvýšila o 23 % na 8,7 bilionu dolarů, což poukazuje na význam síly značky pro orientaci v neklidné globální ekonomice.

S hodnotou značky 947,1 miliardy dolarů vyniká Apple vysokou mírou diferenciace a pokračující diverzifikací napříč portfoliem hardwaru, softwaru a služeb. Společnost Google se posunula na druhé místo a je jedním z nejrychleji rostoucích subjektů v žebříčku, když zvýšila hodnotu své značky o 79 % na 819,6 miliardy dolarů. Díky celé sadě aplikací se společnost Google stala nepostradatelnou součástí života spotřebitelů po celém světě.

Přečtěte si také:  Spermiogram jako zrcadlo mužské plodnosti

Letos si v žebříčku značek polepšilo třicet sedm značek. Více než tři čtvrtiny sledovaných značek jsou vlastněny americkými společnostmi. A přes polovinu celkové hodnoty žebříčku Top 100 tvoří kategorie médií a zábavy, poskytovatelů podnikových řešení a technologií a maloobchodu.

Kantar BrandZ Top 10 Most Valuable Global Brands 2022

Pořadí v roce 2022 Posun oproti r.2021 Brand Země původu Hodnota značky 2022 () Hodnota značky 2021 () % Nárůst/ propad

v hodnotě značky 2022 vs 2021

1 1 Apple US 947,062 611,997 55%
2 1 Google US 819,573 457,998 79%
3 -2 Amazon US 705,646 683,852 3%
4 0 Microsoft US 611,460 410,271 49%
5 0 Tencent China 214,023 240,931 -11%
6 3 McDonald’s US 196,526 154,921 27%
7 1 Visa US 191,032 191,285 0%
8 -2 Facebook US 186,421 226,744 -18%
9 -2 Alibaba China 169,966 196,912 -14%
10 11 Louis Vuitton France 124,273 75,730 64%

TOP trendy ze světa nejcennějších značek podle globální studie společnosti Kantar BrandZ:

  • Microsoft, Zara a IBM vedou v novém Kantar Sustainability BrandZ Indexu, který ukazuje, že udržitelnost již tvoří 3 % hodnoty značky a očekává se, že se bude zvyšovat.
  • Jedním z největších letošních úspěchů slaví Tesla Eleona Muska, která se posunula z 47. místa na 29. místo, a odráží tak celosvětový trend prodeje elektromobilů.
  • Louis Vuitton je první luxusní značkou, která se dostala do celosvětové Top 10, což odráží růst trhu s luxusem po celém světě, zejména pak v Číně.
  • Nové značky se v žebříčku pro rok 2022 objevují v celé řadě kategorií. Nejvýše, na 16. místě, debutovala chemicko-energetická značka Aramco. Indická společnost Infosys poskytující IT služby a poradenství dosáhla na 64. místo. Největší latinskoamerický ekosystém pro online obchodování a platby Mercado Libre se zařadil na 71. místo.
  • Silnou pozici si drží čínské značky, přestože stále čelí pandemickým výzvám. V globální TOP 10 figurují hned dvakrát: Tencent se umístil na 5. místě a Alibaba na 9. místě. Čína je také jediným trhem, který soupeří s dominancí USA v kategorii Média a zábava – WeChat na 5. místě a TikTok na 9. místě.
Přečtěte si také:  8 z 10 Čechů nemá vyřešené, co se stane s jejich majetkem v případě úmrtí

Nejrychleji rostou technologické a luxusní značky; 46 % v případě spotřebních technologií a 45 % v případě luxusních značek. Působivý růst vykázaly také značky z oblasti bank a automobilového průmyslu; automobilový průmysl o 34 % a banky o +30 %. V porovnání s tím zaznamenaly odvětví oděvy nárůst jen o 20% a osobní péče o 17 %. Na úrovni kategorií byla jedinou novou značkou č. 1 Wells Fargo, která se posunula z druhého na první místo v kategorii Bankovnictví a nahradila čínskou ICBC.

Lídři podle kategorií: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022

Pořadí v roce 2022 Kategorie Značka Země původu Hodnota značky 2022 () Hodnota značky 2021 () Nárůst/propad hodnoty značky
1 Alcohol Moutai China 103,380 109,330 -5%
1 Apparel Nike US 109,601 83,709 31%
1 Banks Wells Fargo US 43,052 27,995 54%
1 Business Solutions and Technology Providers Microsoft US 611,460 410,271 49%
1 Cars Tesla US 75,933 42,606 78%
1 Consumer Technology Apple US 947,062 611,997 55%
1 Fast Food McDonald’s US 196,526 154,921 27%
1 Food and Beverages Coca-Cola US 89,985 80,484 12%
1 Luxury Louis Vuitton France 124,273 75,730 64%
1 Media and Entertainment Google US 766,779 N/A N/A
1 Personal Care L’Oréal Paris France 47,480 38,309 24%
1 Retail Amazon US 281,695 N/A N/A
1 Telecom Providers Verizon US 101,962 101,943 0%

*V případě maloobchodu zahrnuje hodnota společnosti Amazon pouze její maloobchodní činnosti; v případě médií a zábavy zahrnuje společnost Google služby a produkty značky Google, s výjimkou služby Google Cloud.

„Silná afinita ke značce je základem ochoty zákazníků platit a nikdy nebyla pro organizace, které chtějí kompenzovat prudce rostoucí inflaci, tak důležitá,“ vysvětluje Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ a dodává: „Letošní výsledky nám ukazují, jak cenné jsou neustálé investice do značky a marketingových schopností, které jsou prostředkem k maximalizaci obchodních výnosů bez ohledu na podmínky na trhu.“

Doporučení pro značky pro maximalizaci jejich hodnoty i výnosů z podnikání:

  • Pandemie dále urychlila růst elektronického obchodování v maloobchodní kategorii, a proto značky se silnějšími vazbami na spotřebitele dokázaly udržet svůj růst online i mimo něj.
  • Portfoliové značky, které pokračují v inovacích a diverzifikaci své nabídky, nadále rostou, což je patrné zejména u společností Apple, Google a Amazon, protože jejich služby jdou mimo jiné napříč technologiemi, zábavou a platebními službami. Značky závislé na jedné kategorii nebo trhu mají nejrizikovější profil, zatímco značky, které diverzifikovaly do více kategorií a trhů, vykazovaly v roce 2022 rychlejší růst hodnoty značky a mají větší šanci na nadprůměrný růst.
  • Více než v minulosti musí dnes značky budovat důvěru na základě společenské výkonnosti, nikoliv pouze na základě výkonnosti produktu. Někdy to znamená společenský cíl, který je integrován do celé organizace. Dobrým příkladem je společnost Nike se svým trvalým závazkem inspirovat a inovovat pro všechny, nejen pro výkonné sportovce, zejména pro dívky a menšinové komunity.
Přečtěte si také:  Bezpečnostní paradox: Češi se bojí prázdninových vloupaček, lepší zabezpečení zvažuje menšina

„Globální zpráva Kantar BrandZ odhaluje důležitost budování značky, která pomáhá přežít narušení trhu,“ pokračuje Guerrieria. Značky jsou obvykle největším aktivem, které podniky mají, a přidávají k rozvaze obrovskou hodnotu. V nejistých dobách lze rozhodnutí managementu o marketingových investicích podpořit ověřenými metrikami. „Ocenění značek provedené společností Kantar BrandZ jasně ukazuje, jak skvělý marketing souvisí s hodnotou značky v krátkodobém i dlouhodobém horizontu,“ uzavírá Guerrieria