Vše co potřebujete vědět o turbodmychadlu

Vše co potřebujete vědět o turbodmychadlu

4. 1. 2021 Vyp Od Komerční sdělení

V první řadě je potřeba uvést na pravou míru názvosloví. Někdo používá výraz turbodmychadlo, jak se tento produkt nejen automobilového průmyslu jmenuje, jiní používají odvozeninu turbo. Pak jsou ale lidé, kteří si myslí, že oba pojmy jsou něco jiného. Není tomu tak. Opravdu jde o jeden a tentýž díl. Pro pořádek, dnešní článek bude o turbodmychadlu, lidově řečeném turbo.

Nejprve, co je to turbodmychadlo

Turbodmychadlo je vzhledem k postupnému odklonu od atmosférických motorů skloňováno prakticky na všech autofórech. Co je na turbu tak zajímavé a jak vůbec funguje? Turbo je samo o sobě rozděleno na dvě části. Obě části jsou vybaveny lopatkovou turbínou. Turbíny jsou pak spojeny hřídelí. Zatímco první turbína je poháněna proudem výfukových plynů, které by jinak vyšly z motoru bez jakéhokoliv užitku, druhá z turbín má za úkol nahnat do sání co nejvíce okolního vzduchu a tím tak zvýšit plnící tlak. Výhodou turbodmychadla je ono zužitkování výfukových plynů, čímž se zvyšuje účinnost celého motoru. Plnící tlak je navyšován i díky odpadním plynům a motor tím není nadále zatěžován.

Časté otázky kolem turba, na které byste měli znát odpověď

Jak je to s dochlazováním turba po zastavení auta?

Po zcela klasické jízdě, kdy jezdíme po městě a nevytáčíme tolik motor, se vrátíme domů, zařadíme rychlost (nebo u automatické převodovky zvolíme na řadičce „P“) a vypneme motor. Tento postup je pro turbo plně dostačující a nemůže se mu nic stát. Tím, že jsme parkovali v klidu, došlo k onomu dochlazování, jelikož jsme zbytečně nevytáčeli motor, který tak nemusel pracovat pod velkým zatížením. Pokud ale přijedeme domů po rychlejší jízdě, kdy se při větším zatížení o dost více zahřeje skříň turbíny, může nastat problém. Nebezpečný jev se nazývá zapečení, kdy se olej doslova upeče na tvrdé usazeniny a znemožní kroužkům v turbu správně těsnit. Jde však o menší problém, při kterém je třeba dochlazovat. Větší nastane u setrvačnosti turba. Pokud motor vytočíte do vysokých otáček a následně jej vypnete, kolo kompresoru s hřídelí v turbu se však točí dál, což bez přívodu oleje, tedy přísunu potřebného mazání, může dojít doslova k upečení.

Jak je to s dochlazováním u vodou chlazeného turba?

Obvykle se jedná o 5 – 10 sekund po normální jízdě a 15 – 20 sekund po svižnější jízdě. Dnešní nové motory mají navíc i doběhové čerpadlo, který dochlazení obstará.

Jaké jsou výhody a nevýhody vodou chlazeného turba oproti klasickému?

Vodou chlazená turba vydrží z praxe déle, tudíž jsou i více využívány v automobilech. Stále častěji jsou turba blíže motoru, tedy místu, kde jsou vysoké teploty zcela běžné, což turbu neprospívá. Voda tak pomáhá chladit turbo a zamezuje možnému zapečení.

Vadí turbu krátké vzdálenosti?

Zlatá pravda zní, že studený motor se nemá vůbec vytáčet. Nemá se ani prudce zrychlovat. To samé platí i pro turbo. Doma je však kolem 2 – 5 sekund, což je doba, kdy je zajištěno hydrodynamické mazání od startu motoru. Turbu tak krátké vzdálenosti nevadí. Nevadí ani motoru, jenž je dostatečně promazáván i za studena. Jen to chce trochu trpělivosti a hned po nastartování nikam nespěchat.

Mnoho lidí má dnes v autech technologii Start&Stop, jaký má vliv na turbo?

Start&Stop nikdy nevypíná studený motor, proto turbu zhasnutí motoru nevadí. Jde o novou technologii, takže teprve čas ukáže, zda turbům výrazně vadí. Zatím tomu nic nenasvědčuje.

Prodlužuje životnost turba jízdní styl?

Pokud jezdíte plynule a dodržujete dopravní předpisy, pak turbo nikterak netrápíme. Ani svižná jízda turbu nevadí, pokud je motor řádně zahřátý.

Jak je to s vyřazováním rychlosti a jeho vliv na turbo?

Plachtění není doporučeno. Vyřazování je starý zvyk, který dnes už nemá v celku žádný význam. Pro ušetření paliva můžete vyřadit při jízdě z kopce, ale nemá to žádný výrazný vliv na konečnou spotřebu. Turbu nejvíce vyhovuje zařazená rychlost.

Stárne turbo?

Ano, samozřejmě. Stárne ale podle údržby a servisu motoru, tzn. měníte-li olej po 10-15tkm, tak po 200tkm najetých bude turbodmychadlo s největší pravděpodobností v pořádku, měníte-li olej po 30tkm, tak u 200tkm najetých bude potřeba ho vyměnit.

Jak se nejlépe o turbo starat?

Nejezdit agresivně, za tepla ihned nevypínat motor. Občas auto protáhnout svižnější jízdou, prohnat otáčkoměr. Důležité je měnit včas olej i vzduchový filtr.

Máte další dotazy? Ozvěte se nám

Jsme společnost FlexaMi Auto, která se zabývá prodejem repasovaných turbodmychadel pro všechny typy osobních a užitkových vozů. V dnešním článku jsme vybrali nejčastější dotazy, které kolují po diskuzních fórech. Pokud máte i vy nějaký dotaz, rádi vám jej zodpovíme. Více informací naleznete na našich internetových stránkách www.flexamiauto.cz. Těšíme se na vaši návštěvu.

Foto: pixabay.com