Kia vyvíjí technologii integrovaných sněhových řetězů na bázi slitiny s tvarovou pamětí

Kia vyvíjí technologii integrovaných sněhových řetězů na bázi slitiny s tvarovou pamětí

11. 12. 2023 Vyp Od Pavel Srp

Společnosti Kia Corporation a Hyundai Motor Company dnes představily novou technologii pneumatik s integrovanými sněhovými řetězy pro zvýšení bezpečnosti jízdy v zimě. Technologie pneumatik s integrovanými sněhovými řetězy využívá moduly ze slitiny tvarové paměti, které se instalují do kola spolu s pneumatikou. Vlivem elektrického proudu se moduly vysouvají a plní tak funkci „sněhového řetězu“. Na rozdíl od klasických sněhových řetězů, které se obtížně nasazují a sundávají, umožňuje zmíněná technologie automatickou aktivaci sněhových řetězů ze slitin s tvarovou pamětí pouhým stisknutím tlačítka a zvyšuje tak bezpečnost při jízdě na zasněžených vozovkách.

„Tato inovace, která, jak doufáme, bude jednoho dne použita ve vozidlech Kia a Hyundai, demonstruje naše odhodlání přeměnit pokročilé technologie na praktická řešení ve prospěch zákazníků,“ řekl Joon Mo Park, vedoucí pokročilého vývojového týmu Chassis technology. „Budeme pokračovat ve vývoji technologií s přidanou hodnotou pro zákazníky, které zvyšují bezpečnost a praktičnost našich vozidel.“

Technologie pneumatiky s integrovaným sněhovým řetězem je montážním celkem kola a pneumatiky, které je v pravidelných rozestupech opatřeno radiálními drážkami (podobně jako např. pizza). Do těchto drážek se pak instalují moduly ze slitiny tvarové paměti.

Zmíněná technologie je založena na schopnosti slitin s tvarovou pamětí vrátit se po přivedení elektrického proudu do původního tvaru. Při běžné jízdě je slitina s tvarovou pamětí uvnitř kola stlačena do tvaru písmene „L“, a proto nemá žádný kontakt s povrchem vozovky. Stisknutím tlačítka se aktivuje elektrický obvod, který přinutí slitinu s tvarovou pamětí vrátit se do původního tvaru. Materiál nabývá tvaru „J“ a vytlačuje modul z pneumatiky, když se dostane do kontaktu s vozovkou. To zlepšuje trakci, stabilitu a bezpečnost na zasněžených silnicích.

Pokud se vzorek pneumatiky běžnou jízdou opotřebuje až k povrchu modulů, může řidič tento stav snadno rozpoznat a pneumatiky včas vyměnit za nové.

Patentové přihlášky na technologii byly podány v Jižní Koreji a Spojených státech. Společnosti Kia a Hyundai Motor se chtějí věnovat dalšímu vývoji technologie a testování odolnosti a funkčnosti. následně projít homologačními testy pro účely sériové výroby pneumatik.