samsung-galaxy-watch-active2-chytre-hodinky- (1)

Češi propadli nositelné elektronice. Mezi chytrými hodinkami vede Apple, náramky jsou na ústupu

24. 11. 2022 Vyp Od Pavel Srp

Přibližně 54 % Čechů má doma nositelnou elektroniku, která umožňuje sledovat zdravotní data a mezi její hlavní funkce patří motivace uživatele k aktivnímu životnímu stylu. Dalších skoro 30 % lidí o pořízení uvažuje. Průzkum, který realizovala dvojka na trhu s elektronikou CZC, dal nahlédnout pod pokličku toho, jak chytré hodinky a náramky Češi využívají, a odpověděl na řadu dalších otázek. Jaké jsou skutečné důvody, proč si lidé chytré hodinky a náramky pořizují, a které značky jsou u nás nejpopulárnější?

Fakt, že kategorie chytré nositelné elektroniky je stále na vzestupu, dokazuje průzkum, kterého se účastnilo celkem 4 402 zákazníků CZC. Mezi respondenty bylo téměř 80 % mužů a největší část, přibližně polovina oslovených, spadá do věkové kategorie 36 až 55 let.

Přečtěte si také:  Češi propadli měření svých pohybových aktivit. Naslouchají přitom radám technologií, nebrání se implantaci čipu

Průzkum ukázal, jak velké oblibě se mezi Čechy těší kategorie chytrých hraček, které mají motivovat uživatele k pohybu a mnohdy dokáží také monitorovat a vyhodnocovat nejrůznější zdravotní funkce. Prvotní éra chytrých náramků je již minulostí a na jejich místo nastoupily hodinky. Ty má dnes již skoro 44 % oslovených, náramek vlastní jen asi 12 % a 3 % Čechů vlastní obě zmíněné varianty. O neustále se rozvíjející popularitě svědčí fakt, že dalších 7 % respondentů si chce chytré hodinky nebo náramek pořídit v nejbližší době, a celých 22 % o nákupu alespoň občas uvažuje.

Digitální novinky oceňuje 9 z 10 lidí, nejužitečnější je platba mobilem nebo hodinkami

Proč si Češi chytré hodinky pořizují?

Fitness a zdravotní funkce nejsou zdaleka jedinou motivací k pořízení chytrých hodinek. Vůbec nejčastějším důvodem nákupu chytrých hodinek (přes 56 %) je zdánlivě méně podstatná funkce, a sice notifikace příchozích hovorů a zpráv a s tím související větší pohodlí, protože uživatelé nemusí neustále vytahovat telefon. Většina oslovených však uvedla více důvodů k pořízení a za vyšším pohodlím následuje v těsném závěsu monitoring zdraví (skoro 54 %) a využití při sportovních aktivitách (téměř 53 %).

Přečtěte si také:  Kávu na cestách autem si dopřává velká většina Čechů. vyhrává espresso

Apple, Samsung a Garmin v těsném závěsu za sebou

Žebříček oblíbenosti značek chytrých hodinek vede v České republice momentálně Apple – jeho hodinky má víc než 19 % oslovených, na paty mu ale velmi těsně šlape Samsung a Garmin, posledně jmenovanou značku preferují hlavně aktivní sportovci. Významný podíl na českém trhu mají však i další značky jako Amazfit, Xiaomi či Huawei. Zda se toto pořadí změní po další vlně nákupů, která je podle všeho těsně před námi, ukážou následující měsíce.

Nevyužitý potenciál

Překvapivě velká část uživatelů si uvědomuje, že nevyužívá všechny dostupné funkce svých elektronických pomocníků – přes 43 % uvedlo, že potenciál svých chytrých hodinek či náramků pravděpodobně nevytěžují naplno. Asi 18 % majitelů hodinek a náramků přiznává, že je vlastně nosí méně, než by měli, a hodinky často leží doma. Naprostá většina uživatelů (77 %) si myslí, že využívají jen to, co skutečně potřebují. Přitom mnoho z nich další užitečné funkce ani nezná. Víc než 10 % respondentů přiznalo, že se těžko orientují v nabízených funkcích či nastaveních a hodinky jsou pro ně příliš složité.

Češi si chtějí před nákupem chytré hodinky vyzkoušet

Nadpoloviční většina dotázaných projevila zájem vyzkoušet si tento typ produktu před jeho zakoupením a čtvrtina z nich by byla dokonce ochotna za zapůjčení zaplatit. To ukázalo i důležitost kvalitních odborných recenzí i podrobných popisů všech dostupných funkcí ze strany výrobců a prodejců, což si uvědomuje i organizátor průzkumu. „V následujícím období se chceme na oblast nositelné elektroniky s funkcemi fitness a monitoringu zdraví výrazně zaměřit. Proto je pro nás důležité, jaké funkce a servis čeští uživatelé ocení. Chceme jim vyjít vstříc a na základě průzkumu připravujeme nové možnosti předprodejního i prodejního servisu,“ shrnuje Michal Krejča, produktový manažer pro kategorii CZC.Health. „Pro zákazníky proto připravujeme podrobnější informace, video návody i další zajímavé novinky.“