5 způsobů, jak se zbavit dlouhodobého stresu

5 způsobů, jak se zbavit dlouhodobého stresu

23. 3. 2021 Vyp Od Redakce

Ze všech stran teď slyšíme, že se situace v Česku příliš nelepší a že nikdo neví, co vlastně bude po třech týdnech současného lockdownu. Zachovat si pozitivní mysl, nepodlehnout špatným zprávám a nevidět je v ještě horším světle, než jaké opravdu jsou, je teď čím dál těžší. Je proto velmi důležité věnovat se nejen fyzickému, ale také psychickému zdraví.

Pandemická situace začíná být náročná dokonce i pro ty, kdo se s nemocí přímo nesetkali, ani nepřišli o práci. Jednoduše trvá už moc dlouho a neví se, jak dlouho ještě trvat bude, nebo co se bude dít po ní. Připravili jsme proto pro vás několik tipů, jak se ze všech těchto okolností nezbláznit a udržet si zdravou mysl.

Přečtěte si také:  Čtvrtina Čechů sportuje třikrát týdně. Nejrozšířenější je silový trénink a běh

Hýbejte se

Cvičení vyplavuje serotonin, hormon štěstí, proto vám automaticky zlepší náladu. Když si dáte pořádně do těla, automaticky tak alespoň na chvíli zapomenete na starosti. A každá taková pozitivní chvíle se počítá. Je dokázáno, že tělo si ji pamatuje a dlouhodobě tak přispívá ke zlepšení vašeho psychického stavu. Navíc pravidelný sport dává vašim dnům řád, a i ten je v době home office velmi prospěšný. „Už několik měsíců pracuji z domova. Aby mi den lépe utekl a abych ho celý nestrávila jen mezi čtyřmi stěnami, chodím si zpravidla uprostřed dne zaběhat. Nabije mě to energií a zbytek dne, který pak strávím opět doma, je hned příjemnější,“ doporučuje mluvčí cestovní kanceláře Invia Andrea Řezníčková.

Choďte ven

Čerstvý vzduch je pro zdravé tělo zcela nezbytný, stejně jako sluneční paprsky, které nám zajišťují zásobu vitamínu D. Během pobytu venku je menší pravděpodobnost, že onemocníte, navíc pobyt na vzduchu automaticky posiluje schopnost organismu bránit se nežádoucím virům a bakteriím. Jistě také dobře znáte, jak se liší pocit po dni stráveném na gauči u seriálů, anebo poté, co jste celý den byli aktivní, chodili po horách či po lese, byli si zaběhat a podobně. Pokud si zvyknete chodit pravidelně ven, budete také automaticky lépe naladění a budete se snadněji soustředit, protože čerstvý vzduch okysličuje mozek.

Vyrazte do zahraničí

Pokud máte neodbytný pocit, že vám praskne hlava, že se potřebujete znovu nadechnout a změnit prostředí, vyberte si bezpečnou zemi a pokud vám to umožňuje vaše zaměstnání, vyrazte tam. Možná, že najednou v nařízeném home office uvidíte výhodu, protože pokud budete moci pracovat ze zahraničí, prodloužíte si tak dobu, kdy můžete za hranicemi zůstat. „Ideální zemí, kam v současné době vyrazit, jsou Spojené arabské emiráty, které mají šestinásobně méně nakažených než Česko, jejich čísla dále klesají a do konce března bude naočkováno 50 % populace. Jsou také učebnicovým vzorem toho, jak dodržovat preventivní opatření. Země je tedy zcela bezpečná, přitom díky dobře nastaveným pravidlům zůstávají turistické atrakce otevřené a je na nich nezvyklý klid,“ popisuje Andrea Řezníčková. Emirates sem z Prahy létají aktuálně čtyřikrát týdně a od března budou přidávat další lety. Za pouhých šest hodin přímého letu jste v teple u tyrkysového moře.

Buďte sami

V době, kdy máme nařízeno se co nejvíce izolovat a zůstávat doma, se může tato rada zdát absurdní, ale pro ty z nás, kdo nebydlí sami, je velmi důležitá. Právě proto, že teď trávíme nejvíce času v bytě, který většinou sdílíme s dalšími členy domácnosti, do velké míry zmizelo naše soukromí a chvíle, kdy jsme úplně sami. Zkuste si proto doma najít svůj kout, nebo se na chvíli zavřít do jiné místnosti, případně se na zdravotních vycházkách prostřídat, abyste měli prostor strávit čas jen tak, jak chcete vy sami, a jen se svými vlastními myšlenkami. I taková chvíle klidu pomůže tělu i hlavě si příjemně odpočinout.

Přečtěte si také:  Jen desetina Čechů letos využije first minute nabídek. Třetina vyčká s nákupem dovolené do poslední chvíle

Plánujte

Zpočátku se zdálo, že trápit se tím, že jsou zavřená kina, divadla a restaurace, a tak se doma trochu nudíme, je vlastně ještě celkem příjemná starost. Jenže ta doba, kdy se nic neděje, je už příliš dlouhá. Přineste tedy do svého života zajímavé události alespoň tím, že je budete, v rámci možností, plánovat. Připravte seznam věcí, které budete chtít udělat, až se situace vrátí do normálu. Kam pojedete na první dovolenou a co tam budete dělat? Co změníte v práci? Co ve vztahu ke svým blízkým? Kde uspořádáte oslavu znovunabyté svobody? Jak změníte styl oblékání? A jaké nové rituály, které vás před pandemií nezajímaly, teď rádi zařadíte do svého života? I snění vás na chvíli vytrhne z téhle zvláštní situace a dodá vám optimismus.