Scania modernizovala loď z roku 1937. Teď používá hybridní pohon

Scania modernizovala loď z roku 1937. Teď používá hybridní pohon

13. 3. 2020 Vyp Od Redakce

V rámci společného pilotního projektu se Blidösundsbolaget spojila se společností Scania a modernizovali loď M/S Rex instalací hybridního pohonu. Loď, která byla vyrobena v roce 1937, nyní převáží cestující společnosti Stockholm Transport.

Přibližně 60 procent cestujících ve švédském hlavním městě používá veřejnou dopravu a společnost Stockholm Transport se pyšní tím, že má flotilu autobusů a vlaků s pohonem kompletně na nefosilní paliva.

„Jsme motivováni tím, co jsme zatím měli možnost vidět,“ říká Fredrik Liw, technický ředitel ve společnosti Blidösundsbolaget. „Čeká nás ještě spousta vývoje a testování, ale mohli bychom snížit emise CO2 až o 47 procent.“

Dopravní společnost nedávno začala ve větší míře využívat dostupných vodních cest ve městě, což jí umožnilo zajišťovat kratší a rychlejší přepravní trasy. Do roku 2021 bude 90 procent všech regionálních plavidel v rámci veřejné dopravy provozováno na nefosilní paliva. Hybridizace lodi Rex je důležitým krokem v tomto vývoji.

Přečtěte si také:  CUPRA přenáší svou vysokovýkonnou DNA na moře jachtou De Antonio Yachts D28 Formentor

„Již ve chvíli, kdy nás společnost Scania oslovila, jsem se domníval, že loď Rex je vhodná pro použití s hybridním elektrickým pohonem, protože se vyznačuje vysokou energetickou účinností,“ říká Liw.

scania-hybridni-lod-2

Loď M/S Rex je každodenně provozována na 75minutové trase u jezera Mälaren, mezi městským centrem Stockholmu a ostrovem Ekerö – známým díky dvěma památkám zapsaným na seznamu světového dědictví UNESCO, včetně Drottningholmského paláce, který je sídlem švédské královské rodiny.

Loď pojme až 150 osob a používá vznětový motor Scania o objemu 13 litrů, jenž splňuje mezinárodní emisní normu organizace IMO úrovně 3. Tato pohonná jednotka je doplněna o elektromotor, což znamená, že loď může zcela v tichosti připlouvat k molům. Celkový trvalý výkon pohonu činí 240 kW nebo krátkodobě 290 kW a při cestovní rychlosti má loď spotřebu energie přibližně 100 kW. Díky tomu ji lze provozovat dvě hodiny čistě na elektřinu.

„Může se jednat o revoluční řešení,“ říká hlavní inženýr Mattias Rosengren z divize motorů ve společnosti Scania. „Přinášíme automobilovou technologii do vodního světa. Pohonná jednotka lodi obsahuje stejné druhy komponent jako hybridní a plně elektrická vozidla Scania.“

Scania nasazuje v Norsku do provozu plně elektrická nákladní vozidla