Předváděcí jízda vozu Porsche 718 Cayman GT4 Rallye na sněhu a ledu

Předváděcí jízda vozu Porsche 718 Cayman GT4 Rallye na sněhu a ledu

21. 1. 2019 Vyp Od Redakce

Zuffenhausenský výrobce sportovních vozů plánuje návrat do soutěžního sportu. Oddělení motoristického sportu ve Weissachu proto vyvíjí Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport podle pravidel třídy FIA R-GT. Nový soutěžní vůz by mohl být nasazován v soutěžích od sezony 2020. Pro tento krok byly rozhodující pozitivní reakce na představení koncepčního vozu Cayman GT4 Rallye v rámci ADAC Rallye Deutschland 2018. Romain Dumas (Francie) se za volantem pozoruhodné koncepční studie ujal v loňské Rallye Německo role předjezdce. Koncepční studie soutěžního vozu absolvovala svou první předváděcí jízdu na sněhu a ledu na zimní akci Porsche, která se konala před podnikem GP Ice Race v Zell am See (Rakousko, 19./20. ledna). Koncepční vůz řídil místní úspěšný jezdec Richard Lietz, který je aktuálně třetí v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC (World Endurance Championship, kategorie GTE-Pro).

Budoucí soutěžní vůz nebude na rozdíl od koncepční studie vycházet ze závodního vozu Cayman GT4 Clubsport, vyráběného do roku 2018, nýbrž z nové verze 718 Cayman GT4 Clubsport, představené začátkem ledna 2019. Nový závodní vůz pro zákaznický sport je určen pro mistrovství kategorie GT4 na celém světě, pro klubové sportovní podniky i jízdy na závodních okruzích pro veřejnost. Jeho šestiválcový „boxer“ poskytuje ze zdvihového objemu 3,8 litru nejvyšší výkon 313 kW/425 koní. Vývoj se zaměřil především na oblasti výkonových parametrů, ovladatelnosti a trvalé udržitelnosti. Při výrobě některých komponentů karoserie závodního vozu Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport se poprvé používají kompozitové materiály vyztužené biovlákny.

Účast koncepčního vozu Porsche Cayman GT4 Rallye v Rallye Německo 2018 vyvolala velmi pozitivní reakce. Odezva fanoušků rallye, ale i týmů, jezdců a organizátorů, byla rozhodujícím faktorem pro zahájení nového vývojového programu. Velkou výhodou jsou relativně nízké náklady na provoz nového vozidla podle pravidel třídy R-GT díky technice vycházející ze sériové výroby.

Porsche v soutěžním sportu: triumfy a tradice

Značka Porsche dosáhla v soutěžním sportu již mnoha úspěchů. Za milník je považováno celkové vítězství vozu Porsche 959 v Rallye Paříž-Dakar 1986. Také Porsche 953, které vycházelo z modelu 911 ve verzi s pohonem všech kol, dokázalo zvítězit v dakarské rallye. Koncem 60. a začátkem 70. let slavili mimo jiné Vic Elford a Björn Waldegard velké úspěchy s vozy Porsche 911 v legendární Rallye Monte Carlo. V nedávné minulosti vsadili mnozí soukromí jezdci na různé verze modelu Porsche 911 v národních i mezinárodních soutěžích. Soukromých projektů v soutěžním sportu se několikrát aktivně zúčastnili také tovární jezdci Porsche Timo Bernhard a Romain Dumas.

Třída FIA R-GT

Mezinárodní automobilová federace FIA zavedla pravidla pro třídu R-GT v základních rysech pro sezonu 2011. Cílem konceptu je umožnit ambiciózním soukromým týmům a jezdcům nákladově dostupný a zároveň sportovně atraktivní vstup do světa soutěžního sportu. Pro sezonu 2014 byla pravidla znovu rozsáhle přepracována. Zákazníci se mohou s vozidly homologovanými pro třídu R-GT účastnit podniků na celém světě. Mezi nejvýznamnější z nich patří například slavná Rallye Monte Carlo nebo starty v rámci mistrovství světa v rallye (WRC) na legendárních asfaltových cestách středomořského ostrova Korsika.