Jaké boty jsou, a naopak nejsou vhodné k řízení?

Jaké boty jsou, a naopak nejsou vhodné k řízení?

17. 6. 2020 Vyp Od Redakce

Každému řidiči je jistě znám pojem „správného obutí v daném ročním období“. Týká se to našich plechových miláčků a přezutí na letní nebo zimní pneumatiky. To zimní je dokonce povinné. Na to, jaké mít boty za volantem se sice žádná vyhláška nevztahuje, ale dovedeno do důsledků, špatné „obutí“ za volantem může mít vliv na ovládání auta a riziko nehody, podobně jako nevhodné pneumatiky. „Krom bezpečnosti jízdy má vhodně zvolená obuv, zvláště při delších cestách, také vliv na zdraví nohou a v neposlední řadě jde o pohodlí při řízení,“ vysvětluje Dominik Šprunk, odborník na zdravé obouvání ze společnosti Santé.

Jak se dočteme na toto téma webu Ústředního automotoklubu ČR, nevhodné obutí řidiče už bylo mnohokrát příčinou dopravních nehod – známé jsou případy jízdy v přeskáčích po lyžovačce, stejně tak jako kolize díky nevhodným dámským podpatkům nebo „žabkám“. Ačkoliv naše předpisy přímo o vhodné obuvi za volantem nehovoří, u řidičů z povolání se můžete při jízdě v nesprávném obutí dostat do problémů např. s předpisy o bezpečnosti práce.

V Evropě se špatným obutím za volantem nepochodíte

Bosé nohy a obuv bez zpevněné paty každopádně značně zhoršují schopnosti reakcí při brzdění auta a zvyšují riziko nehody. V některých zemích, jako například v Německu, už je správné obutí za volantem uzákoněno. Britský zákoník zase říká, že oblečení a obutí řidiče mu nesmí bránit v náležitém ovládání vozidla. Stejně tak může podle expertů ÚAMK nést, po zjištění policie, následky za použití nevhodné obuvi i řidič v Bosně a Hercegovině. Obdobně to platí v Maďarsku. Dánské dopravní předpisy otázku řeší následovně: platí obecné pravidlo, že řidič musí být schopen bezpečně ovládat vozidlo. A takhle by šlo vyjmenovávat řadu dalších evropských států.

Přečtěte si také:  Scooby Doo se objevil i na botách z nové kolekce Converse

Jaké boty za volant nepatří?

Už jsme zmínili excesy v podobě lyžáků, jehlových lodiček nebo žabek, kde jsou příčiny více méně jasné. Obecně není dobré řídit v jakýchkoliv botách, které nemají pevnou patu, mají podpatek, hladkou podrážku anebo jsou třeba příliš široké – mohlo by se stát, že v takové botě stlačíte omylem dva pedály najednou. „Vhodné nejsou také boty, které nevětrají, tlačí, a celkově se v nich necítíte pohodlně. To je problém zejména při delších cestách, třeba na dovolenou. Nohy mohou začít otékat, ztrácet cit a to je nebezpečné jak zdravotně, tak zejména kvůli zpožděné reakci a nebezpečí nehody,“ doplňuje Dominik Šprunk.

Řidiči mohou také často podcenit řízení na krátkou trasu. V létě na chalupě naskočí do auta v páskových pantoflích nebo „kroksech“, aby si zajeli do vesnice pro nákup, a v tu chvíli už hazardují s majetkem i zdravím. Letní obuv obecně prodlužuje brzdnou dráhu, boty s nezpevněnou patou neumožňují pořádně se zapřít do pedálu. Rovněž potící se noha, např. v plastové obuvi, klouže.

crocs-crocband

V čem tedy můžeme řídit?

„Za volant bych doporučil textilní nebo kožené boty, které jsou pohodlné, mají pevnou patu a ohebnou podešev. Ta by neměla být příliš silná, abyste neztratili cit na pedálech. Už jsem zmiňoval, že správná bota by také neměla být příliš těsná a měla by dobře větrat. Obecně by měla dobře sedět, abyste místo věnování se provozu nemysleli na to, že vás tlačí boty,“ dodává s úsměvem Dominik Šprunk.

Podle Martiny Schrötterové z Ateliérů zdravého obouvání, si zejména ženy na řízení pořizují k přezutí například tenisky, baleríny nebo lehké kožené mokasíny, které si v autě nechávají, aby po jízdě zase vklouzly zpět např. do obuvi na podpatku. Boty vhodné do vozu poptávají spíše profesionální řidiči. Pozornost by tomu ale měl věnovat každý, kdo usedá za volant. Poznámka: ukázky vhodných bot na dalším listu