I mezi prémiovými ojetinami jsou patrné národní preference. Jak se liší vkus Čechů, Slováků a Poláků?

I mezi prémiovými ojetinami jsou patrné národní preference. Jak se liší vkus Čechů, Slováků a Poláků?

13. 5. 2020 Vyp Od Redakce

I když krize spojená s novým typem koronaviru zásadně zasáhla a pravděpodobně ještě zasáhne všechny segmenty automobilového trhu, určitou skupinu zákazníků pravděpodobně příliš neovlivní. Je to segment prémiových ojetin. Mototechna Premium, která se na prémiové ojetiny s cenou blížící se milionu korun specializuje, jich jen za poslední tři roky prodala téměř 1500.

„Prémiové ojetiny, zpravidla luxusních značek a modelů jsou a budou velmi oblíbené. Klientela, která se na ně zaměřuje, bývá velmi dobře finančně zajištěna a proto ani v době krize nemá problém s pořízením auta, které jistým způsobem vyjadřuje jejich sociální postavení,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO. V České republice je mezi zákazníky nejoblíbenější značkou Mercedes–Benz, na Slovensku movitá klientela preferuje BMW a v Polsku dávají přednost značce Audi.

„U aut, jejichž prodejní cena přesahovala 800.000 korun jsme v posledních letech sledovali celkem strmý nárůst prodejů ve všech zemích, kde naše společnost působí. Od roku 2017 do loňska se počet prodaných aut každoročně téměř zdvojnásobil,“ komentuje zájem o prémiové ojetiny Vaněček. I přesto, že prémiové značky byly vždy zaměřené zejména na luxusní limuzíny, i v této kategorii za poslední roky převážil obecný zájem o SUV, kterých se v tomto segmentu prodalo téměř 65 %. Limuzíny pak tvořily jen něco málo přes 16 %.

I když se mezi běžnými ojetinami téměř srovnal poměr mezi benzínovými a naftovými motory, v prémiové třídě je poměr jednoznačně příznivější pro diesely. Celých 77 % jezdí na naftu. Pouhá 2,5 % využívá hybridní nebo plně elektrický pohon. Přes 95 % luxusních aut je pak vybaveno automatickou převodovkou.

Přestože prémiovým ojetinám vládne zejména tzv. německá „Velká trojka“, tedy značky Mercedes-Benz, BMW a Audi, zákazníci sahají i po výstřednějších značkách a jejich modelech. Mototechna Classic tak prodala například několik vozů Bentley Continental nebo několik Maserati Ghibli a Quattroporte. Stranou zájmu nezůstávají ani značky Porsche nebo Jaguar, nebo unikáty jako Alpina B7 vycházející z BMW řady 7. Mezi průkopníky elektromobility můžeme zařadit například několik Tesel Model S nebo celkem unikátní Fisker Karma. Na Slovensku byl zajímavým kouskem Mercedes GL 6.1 V8 od úpravce Brabus a v Polsku například Infiniti Q30.