Jak připravit auto na jarní sezonu?

Jak připravit auto na jarní sezonu?

23. 3. 2022 Vyp Od Komerční sdělení

Cítíte to taky? Jaro už je za dveřmi. Po konci zimní sezóny ale nestačí jen vyměnit zimní pneumatiky za letní. Pro bezpečný provoz vašeho automobilu myslete také na další věci. Poradíme Vám, na co byste se měli po zimě zaměřit, případně nechat zkontrolovat v autoservisu.

Kdo maže, ten jede

Nejen s příchodem jara je třeba sledovat hladinu motorového oleje, ale také chladící a brzdové kapaliny. U dnešních moderních aut vás na nedostatek provozních kapalin upozorní kontrolky. No a u starších vozů snadno zvládnete kontrolu sami.

Ale i v případě, že máte nový automobil s všemožnými kontrolkami, je dobré zkontrolovat hladiny kapalin i vizuálně. V případě nízké hladiny některé z kapalin ji včas doplňte, abyste se vyhnuli nepříjemnostem na cestách, nebo dokonce nevratnému poškození vozu.

Autobaterie si zaslouží vaši pozornost

Po zimě je dobré prohlédnout také stav autobaterie. V zimě totiž akumulátor dostává pořádně zabrat. Bohužel stav akumulátoru laickým okem nepoznáte. Pokud zrovna doma nemáte voltmetr, budete si muset zajet do servisu.

Voltmetr spolehlivě odhalí, zda není baterii po zimě potřeba dobít, případně rovnou koupit novou. Současné moderní autobaterie by měly vydržet v provozu zhruba šest let. Vždy ale samozřejmě záleží na hlavně na podmínkách, ve kterých jezdíte a parkujete. Akumulátor auta zaparkovaného na ulici dostane v zimě mnohem více zabrat, než akumulátor garážovaného vozu.

Mrkněte na stav osvětlení

Světla svítí, stěrače stírají, ostřikovače stříkají! Bohužel taková kontrola už dávno nestačí. Rychlou výměnu vypálené žárovky s trochou tréninku jistě zvládnete, i když někteří výrobci umí i z této základní operace udělat hlavolam.

Ale speciální diagnostika může poradit, jestli světla svítí správným směrem, do správné vzdálenosti a zda neoslňují protijedoucí řidiče. A není od věci pořídit si také sadu rezervních žárovek, i když do povinné výbavy už nepatří.

Přečtěte si také:  Jak v pěti krocích zvládnout péči, kterou auto před hlavní sezónou potřebuje?

Nezapomeňte na stěrače a ostřikovače

V zimě dostávají stěrače pořádně zabrat. Změny teplot se podepíšou hlavně na gumových lištách stěračů. Stírání namrzlých oken zase narušuje jejich přilnavost. Na jaře je proto dobré myslet také na jejich výměnu, a to zejména, pokud už stěrače zanechávají na okně viditelné šmouhy, nebo už dokonce vodu víc rozmazávají, než stírají. A výměna zimní kapaliny za letní by měla být samozřejmostí.

Nechte zkontrolovat a vyčistit klimatizaci

Po zimě 100% doporučujeme zkontrolovat správnou funkčnost a těsnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. Servisy doporučují kontrolu klimatizace alespoň jednou ročně. A právě jaro je vhodným obdobím.

V zimě, ale ani začátkem jara většina z nás klimu nepoužívá, a proto si závady nemusíte hned všimnout. Jde o dobrou přípravu na léto, kdy je klimatizace v provozu téměř denně. U špinavé klimatizace či zaneseného kabinového filtru riskujete kromě pronikavého zápachu také zdravotní potíže. Ty se mohou projevit v podobě nateklých očí, bolestí hlavy či pocity únavy. A právě špatný stav klimatizace může být zdrojem nebezpečných alergenů a virů.

Zajeďte si na diagnostiku

Moderní automobily už hlásí každou zásadnější chybu rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. Někdy se však v tom množstvím kontrolek už ani nedá vyznat. Pokud chcete mít dokonalou jistotu, nechte si v servisu vyjet výpis paměti závad. Zjistíte tak, jestli je s vaším vozem vše v pořádku.

Máte platnou technickou?

Při pravidelné kontrole by vás dobrý autoservis měl upozornit na končící platnost STK. Určitě na to ale nespoléhejte. Asi by vám to jako výmluva u policie neprošlo. Nezapomeňte se proto radši i na jaře podívat na známku na své SPZ, nebo do velkého technického průkazu. U nových aut není potřeba jezdit na „technickou“ první čtyři roky, po první STK se však lhůta zkracuje na dva roky.

Přečtěte si také:  BMW nabízí výhodný operativní leasing na elektromobil iX xDrive40

Máte kompletní autolékárničku?

Podle předpisů musí autolékárnička v ČR obsahovat minimálně těchto 7 věcí:

  • hotový obvaz s polštářkem
  • hotový obvaz se 2 polštářky
  • cívku hladké náplasti
  • škrtící obinadlo
  • pryžové (latexové) rukavice
  • izotermickou fólii (min. rozměr 200 × 140 cm)
  • nůžky

autolekarnicka

Povinnou součástí autolékárničky již nejsou: trojcípý šátek, rouška a náplast s polštářkem. Ale nikomu neuškodí, když v ní budete mít i tyto věci. Zároveň je dobré doplnit obsah lékárničky o léky proti bolesti, na horečku a na alergie. Na to myslete hlavně při dlouhých cestách do zahraničí.

Při přezutí zkontrolujte obě sady pneumatik

Načasování přezutí na letní pneu je docela alchymie. Přezout letní pneumatiky je možné dle zákona od 1. dubna, respektive v případě, kdy na vozovce není souvislá vrstva sněhu a ledu a teploty se několik dní po sobě drží alespoň okolo 7 stupňů celsia.

vymena_pneu

Každopádně sledujte předpověď počasí. S přezutím na letní pneu není nutné zbytečně spěchat. Zároveň však není zodpovědné jezdit na zimních pneumatikách v létě.

Pneumatiky byste sice měli kontrolovat pravidelně, ale kdo z nás to opravdu dělá? Ale výměna zimních pneu za letní pneumatiky je ideální příležitostí. Zkontrolujte nejen tlak pneumatik včetně rezervy, ale také hloubku dezénu.

Ta je v ČR vyhláškou stanovena pro letní provoz na minimálně 1,6 milimetru. Řada řidičů už ale pneumatiky blížící se tomuto limitu raději znova nenazouvá. Dobrým krokem je kontrola hloubky dezénu na více místech. Pokud by se totiž výsledky měření lišily, je to signál pro kontrolu kontrolu geometrie kol.

Přečtěte si také:  Novela zákona o povinném ručení: jaké změny přinese pro řidiče?

Pro jistotu zkontrolujte také hloubku dezénu zimních pneumatik (povinné jsou nejméně 4 mm) a jejich celkový stav. To abyste se včas připravili na případnou skutečnost, že na další zimu budete potřebovat koupit nové zimní pneu.

Nezapomeňte na kontrolu brzd a podvozku

Po zimě je také na místě kontrola práce brzd a stavu podvozku. Tento krok raději nechte také na profesionálech. V zimě na podvozek působí nejen posypová sůl, ale často také kamínky. Před návštěvou servisu je však dobré zajet do myčky a zvolit mycí program včetně podvozku.

Brzdy mohou být po zimě zanesené nečistotami a podvozek narušen. Kontrola brzd a podvozku proto rozhodně přijde po zimě vhod. V budoucnu by se totiž tyto faktory mohly projevit nepříjemnou korozí karoserie.