KLEMENT: Elektrický jednostopý koncept značky ŠKODA pro udržitelnou mikromobilitu ve městě
5. 3. 2019Strategie pohybu obyvatel rychle rostoucích měst čelí novým výzvám. Jednou z odpovědí je mikromobilita. Více než polovina světové populace dnes žije ve městech a předpokládá se, že se toto číslo bude zvyšovat. Právě proto se zrodil KLEMENT – nejnovější počin značky ŠKODA, který kombinuje nejmodernější technologie s trendy současné městské mobility.
KLEMENT představuje návrat značky ŠKODA ke kořenům. V roce 1895 Václav Laurin a Václav Klement založili nový úspěšný byznys postavený na výrobě jednostopých vozidel.
„Cílem bylo vytvořit ekosystém, který bude zahrnovat řešení dopravy uvnitř i vně města, a uleví mu od znečištění, hluku a dopravního ruchu,” vysvětluje motivaci pro vznik konceptu KLEMENT Aykut Günderen, vedoucí oddělení Moduly a platformy ve ŠKODA AUTO.
Stojíme před budoucností, kdy se bude do měst stěhovat více a více lidí. Již dnes je proto důležité zamýšlet se, jak taková města budou vypadat, jak se v nich budou lidé pohybovat, a jaká řešení jim usnadní život. KLEMENT je vizí, kterou předkládá značka ŠKODA jako inovativní koncept pro fungující mikromobilitu, jdoucí ruku v ruce s udržitelností.
Aykut Günderen uvádí do problematiky takto: „Mikromobilita se rozvíjí jako galaxie v rámci různých měst: obrovskou rychlostí. Ale všechny zůstávají součástí jednoho mobilitního kosmu. Proto by do sebe jednotlivé koncepty měly zapadat.“
„Vývoj jde kupředu raketovou rychlostí. Například sdílení elektrokoloběžek začalo teprve před rokem, a dnes je běžné ve stovkách měst. V současnosti úplně nevíme, jak přesně bude vypadat budoucnost. Jistě ale víme, že dojde k fundamentálním změnám,“ odhaduje budoucí vývoj na poli mobility Vítek Ježek, zakladatel projektu Rekola, který se věnuje sdílení kol v Praze.
Pro KLEMENT je charakteristická kombinace minimalistického designu s maximální funkčností: absentuje většina „běžných“ součástí jako řetěz, převodník či viditelné kabely. Zároveň ale KLEMENT vykazuje maximální funkčnost s dojezdovou vzdáleností 62 kilometrů a maximální rychlostí až 45 km/h. Zadní motor o výkonu 4 kW slibuje svižnou a zároveň maximálně bezpečnou jízdu. Mírným náklonem pedálu dopředu jezdec zrychluje, náklonem pedálu dozadu pak brzdí.
Aykut Günderen vysvětluje, v čem je toto řešení revoluční: „Zrychlování a zpomalování pomocí naklánění najdeme i u dětských hoverboardů, které se velmi snadno a intuitivně ovládají. Inovací je, že jsme přenesli tento systém do jednostopých vozidel.“
Více než sto let zkušeností s vývojem automobilů výrazně napomohlo značce ŠKODA při vyvíjení tohoto konceptu, stejně jako využití osvědčených automobilových technologií. KLEMENT pružně reaguje na signál jezdce: ten v nebezpečné situaci instinktivně pohne nohou na pedálu směrem dozadu, čímž aktivuje brzdy s ABS. Kolo je navíc vybaveno integrovanými LED světly pro bezpečnou noční jízdu.
KLEMENT je ztělesněnou vizí dopravního prostředku budoucnosti. Integruje technologie zapadající do konceptu Smart Cities – GPS, asistenční systém, indukční nabíjení a geofencing, neboli sledování vozidla v rámci virtuálně vymezené geografické zóny pomocí systému GPS. Jakmile se jezdec ocitne mimo vymezenou zónu nebo do ní naopak vstoupí, KLEMENT jej upozorní. Vedle nejnovějších technologií se ale KLEMENT pyšní zcela zásadní hodnotou: udržitelností. Ilustrací je rekuperační brzdový systém: KLEMENT využívá energii vytvořenou při brždění a šetří ji k využití při další jízdě.
Smart Cities integrují nejnovější technologie tak, aby maximálně usnadnily pohyb všem – nejen jeho obyvatelům, ale například také zaměstnancům či zaměstnavatelům. Právě eMobilita je jedním z pilířů Smart Cities a proto byla stvořena vize KLEMENT jako udržitelný a chytrý prostředek pohybu po městech budoucnosti.