Test Jeep Wrangler: ikonický off-road ve světle moderní doby

Test Jeep Wrangler: ikonický off-road ve světle moderní doby

18. 9. 2024 Vyp Od Pavel Srp

Jeep Wrangler je synonymem pro nekompromisní off-road, který si uchovává svou jedinečnou pozici na trhu. Navzdory rostoucí konkurenci, včetně nově příchozího Fordu Bronco, zůstává Wrangler jedinečným modelem s vlastním kultem. V nejnovější generaci, kterou jsme otestovali, se představuje v benzínové verzi s dvoulitrovým turbomotorem o výkonu 272 koní. Jak si tedy tento terénní matador vede v dnešní době?

Tradiční design s moderními prvky

Jeep Wrangler se za čtyřicet let své existence prakticky nezměnil, alespoň pokud jde o základní rysy designu. Už od první generace, která debutovala v roce 1986, si uchovává svůj robustní, hranatý vzhled inspirovaný původním Jeepem Willys z období 2. světové války. I současná, čtvrtá generace z roku 2017 se drží klasických linií, které definují jeho ikonický vzhled. Přestože modernizace přinesly jisté změny, například přepracovanou masku chladiče, nový design kol nebo anténu přesunutou do čelního skla, celkový charakter Wrangleru zůstává věrný svým kořenům.

Přečtěte si také:  Prázdniny se blíží. Nejvyšší čas koupit obytný vůz

Jeho klíčovou předností zůstává modularita – stále můžete sundat dveře, stáhnout čelní sklo a odstranit zadní část karoserie, což z něj dělá auto, které si můžete přizpůsobit podle svých představ. I přes tyto možnosti Wrangler splňuje přísné bezpečnostní normy, včetně těch evropských, což je při jeho specifické konstrukci obdivuhodné.

Komfort a technologická výbava

Interiér Wrangleru se dočkal řady vylepšení, která kombinují moderní technologie s tradičním off-roadovým zaměřením. Nová přední sedadla jsou nejen komfortní, ale nabízejí vyhřívání a elektrické ovládání ve 12 směrech, což výrazně zvyšuje pohodlí. V centru palubní desky dominuje systém Uconnect 5 s dotykovým displejem o velikosti 12,3 palce, který působí moderně a intuitivně. Do standardní výbavy přibyly i pokročilé bezpečnostní systémy, jako varování před opuštěním jízdního pruhu, detekce únavy řidiče nebo upozornění na překročení rychlostního limitu.

Kromě technologií, které dnes očekáváme i u běžných SUV, nabízí Wrangler nadstandardní možnosti jako adaptivní tempomat, bezklíčový přístup a startování, nebo plnou kompatibilitu s Apple CarPlay a Android Auto. Vzhledem k tomu, že dveře jsou odnímatelné, ovládání elektrických oken je netradičně umístěno na středovém panelu.

Výkonný motor a převodovka

Evropský trh aktuálně nabízí pouze jednu pohonnou jednotku – dvoulitrový benzínový motor s výkonem 272 koní a točivým momentem 400 Nm. Tento motor spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou a standardně pohání všechna čtyři kola. Testovaná verze Sahara zvládne zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 180 km/h. Přestože Wrangler není navržen jako sportovní SUV, jeho dynamika na silnici mile překvapí, zejména díky schopnosti rychle podřazovat a využívat plný potenciál motoru.

Off-roadové schopnosti a pohon 4×4

Jízda v terénu je oblast, kde Wrangler skutečně vyniká. Testovaná verze Sahara je sice civilnější variantou, ale přesto disponuje přiřaditelným pohonem všech kol a tuhou konstrukcí náprav. Redukční převodovka i mechanicky ovládaná páka pro přepínání čtyřkolky zajišťují, že i náročné překážky zvládá s přehledem. Pro skutečně extrémní podmínky je k dispozici verze Rubicon, která navíc nabízí uzamykatelné diferenciály na přední i zadní nápravě a schopnost rozpojit přední stabilizátor.

Přečtěte si také:  Fotogalerie: Kiara a Jeep Wrangler Rubicon

V těžkém terénu oceníte vysoké nájezdové úhly (35,8° vpředu, 30,8° vzadu) a brodivost až 760 mm. I když Wrangler není primárně navržen pro jízdu ve městě, jeho přítomnost na silnici nepřehlédnete – i díky vysoko posazenému podvozku a výrazným tvarům karoserie.

Jízdní vlastnosti na silnici

Na silnici Wrangler poskytuje odlišný zážitek než běžná SUV. Díky rámové konstrukci se auto více pohupuje a na nerovnostech reaguje specificky – namísto ostrých rázů se celá karoserie lehce vlní, což zvyšuje komfort cestování. Přestože se v zatáčkách naklání a rychlé manévrování není jeho silnou stránkou, Wrangler nabízí pohodlnou jízdu i na dlouhých trasách. Na dálnici dokáže bez problémů držet vysokou cestovní rychlost a výkonný motor mu poskytuje dostatečnou rezervu pro předjíždění.

Co se týče spotřeby, i přes robustní konstrukci a horší aerodynamiku se Wrangler vejde do rozumných hodnot. Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje kolem 11-12 litrů na 100 km, což je vzhledem k jeho charakteru přijatelné. Velká, 81litrová palivová nádrž navíc zajišťuje slušný dojezd.

Závěr: Charismatický klasik s moderními prvky

Jeep Wrangler je zkrátka auto, které nesplyne s davem. Pokud hledáte vozidlo s výraznou osobností, terénními schopnostmi a moderní výbavou, je Wrangler stále jednou z nejlepších voleb. Navzdory tomu, že se drží svých tradičních hodnot, nezůstává pozadu ani v oblasti komfortu a technologií. Jízda v něm má své kouzlo – ať už na silnici, kde vyniká svou robustností, nebo v terénu, kde se cítí jako doma.

Přečtěte si také:  Nová Škoda Kodiaq očima šéfdesignéra Olivera Stefaniho

Cena za testovanou verzi Sahara začíná na 1 699 900 Kč, přičemž za terénně lépe vybavený Rubicon si připlatíte 50 000 Kč navíc. Pokud hledáte auto, které vás odliší a zároveň nabídne opravdový off-roadový zážitek, Jeep Wrangler zůstává zcela jedinečnou volbou.