Nový Ford Focus ST 2.3 EcoBoost: z klidu na 100 km/h za 5,7 sekundy

Nový Ford Focus ST 2.3 EcoBoost: z klidu na 100 km/h za 5,7 sekundy

3. 7. 2019 Vyp Od Pavel Srp

O dvanáct procent výkonnější a o dvanáct procent rychlejší. Ford zveřejnil informaci o tom, že nový Ford Focus ST v pětidveřovém provedení akceleruje z klidu na 100 km/h za 5,7 s. To je o 0,8 sekundy rychleji než předchozí generace.

Zážehový motor 2.3 EcoBoost v novém Focusu ST dosahuje o 22 kW vyššího výkonu než dřívější model – 206 kW (280 k). Díky tomu se novinka pyšní pružným zrychlením, které je dokonce lepší než u předchozí generace Focusu RS.

Přeplňování dvoucestným (twin-scroll) turbodmychadlem přispívá k tomu, že točivý moment dosahuje maxima 420 Nm. To je nejlepší hodnota v segmentu. Odezvu na plyn a rychlý nástup plnicího přetlaku vylepšuje inovativní „anti-lag“ systém. Akceleraci z místa dále vylepšuje systém Launch Control a možnost řadit rychlostní stupně šestistupňové manuální převodovky bez ubrání plynu.

„Nový Focus ST nabízí mnohem víc než jen rychlost v přímém směru. Nicméně fakt, že ve sprintu na čtvrt míle udrží krok s dnes už legendárním Focusem RS, ukazuje, kam až se tým Ford Performance za čtyři roky posunul,“ řekl Leo Roeks, ředitel Ford Performance pro Evropu. „Nechali jsme se inspirovat supersportovním vozem Ford GT, pick-upem F-150 Raptor, Fordem Mustang i Fiestou ST a vyvinuli jsme Focus ST, který vám při sešlápnutí plynu dá pořádnou herdu do zad.“

Dvoucestné turbodmychadlo s nízkou setrvačností zefektivňuje proudění výfukových plynů k turbínovému kolu. Jeden kanál přivádí výfukové plyny z prvního a čtvrtého válce, druhý z druhého a třetího. Tím se minimalizují interference způsobované tlakovými pulsy vznikajícími v důsledku souběžného otevření výfukových ventilů sousedících válců. Výsledkem je vyšší výkon a rychlejší nástup plnicího přetlaku.

Přečtěte si také:  Lamborghini Temerario: Nová éra spojení výkonu a elegance

FordFocusST_2019_2

Tzv. „anti-lag“ systém eliminuje prodlevu turbodmychadla tím, že po uvolnění plynového pedálu řidičem ponechá škrticí klapku otevřenou až po dobu tří sekund. Tím předchází obrácení směru proudění plynů a udržuje kompresorové kolo turbodmychadla v otáčkách. Jakmile řidič znovu sešlápne plynový pedál, plnicí přetlak se obnoví rychleji. K přesnější regulaci plnicího přetlaku pomáhá rovněž elektronicky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla.

Akceleraci vylepšuje možnost řadit rychlostní stupně šestistupňové manuální převodovky bez ubrání plynu, protože i to pomáhá udržet turbodmychadlo roztočené. Na přání je k dispozici indikátor řazení, který řidiče informuje o nejvhodnějším okamžiku ke změně rychlostního stupně. Systém Launch Control pak umožňuje maximálně efektivní rozjezdy z místa.

S jízdními výkony nového Focusu ST v přímém směru plně korespondují rovněž jeho schopnosti v zatáčkách. Ford zde poprvé použil elektronicky řízený samosvorný diferenciál v kombinaci s pohonem předních kol. Je k dispozici pro vozy s motorem 2.3 EcoBoost a šestistupňovou manuální i sedmistupňovou samočinnou převodovkou. Tvoří ho soustava hydraulicky ovládaných spojek, které přenášejí až 100 procent dostupného točivého momentu na kolo s lepší trakcí. Tím se předchází protáčení odlehčeného protějšího kola, což zvyšuje agilitu vozu a výrazně omezuje nedotáčivost při akceleraci v zatáčce.

Přečtěte si také:  EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech, nechybí ani hlídání ospalosti řidiče

Elektronicky řízený samosvorný diferenciál reaguje rychleji než tradiční mechanický a na základě informací z různých senzorů vozu může upravit rozdělení hnací síly také v předstihu. Navíc umožňuje postupnou regulaci svorného účinku.

Vozy Focus ST s pětidveřovou karoserií mohou být dále vybaveny tlumiči pérování s plynule proměnným účinkem. Ty na základě údajů ze senzorů na podvozku, karoserii, řízení a brzdách každé dvě sekundy upravují tlumící účinek s ohledem na zajištění optimálního komfortu a ovladatelnosti. Systém má tři přednastavené úrovně tlumení pro jednotlivé jízdní režimy Focusu ST: jeden pro režimy Normal a Slippery/Wet (kluzký povrch), jeden pro režim Sport a konečně jeden pro režim Track (závodní okruh). V něm se odolnost vůči vertikálnímu zatížení ve srovnání s režimem Sport až zdvojnásobí.

Přečtěte si také:  Počet automyček roste. Provozovatelé se snaží odlišit různými typy provozů a služeb

FordFocusST_2019_7

Brzdným výkonem nový Focus ST předčí Focus RS předchozí generace. Vpředu má kotouče o průměru 330 mm, svírané párem 44mm pístků. Brzdová soustava se vyznačuje čitelnější, jistější a konzistentnější odezvou pedálu. Vyspělý elektrický posilovač brzd vytváří potřebný tlak rychleji a v režimu Track umožňuje vyvinout účinek se zpomalením přesahujícím 0,7 g.

Nový Focus ST je nabízen jako pětidveřový hatchback a kombi s motory 2.3 EcoBoost 206 kW a 2.0 EcoBlue 140 kW, ve všech případech se šestistupňovou manuální převodovkou. Na podzim 2019 nabídku rozšíří sedmistupňová samočinná převodovka, dostupná pro hatchback i kombi s motorem 2.3 EcoBoost.