Bez drahé zimní dovolené a zážitkových poukazů. Letošní Vánoce budou kvůli covidu jiné, většina Čechů za ně ale utratí stejně jako loni

Bez drahé zimní dovolené a zážitkových poukazů. Letošní Vánoce budou kvůli covidu jiné, většina Čechů za ně ale utratí stejně jako loni

12. 11. 2020 Vyp Od Pavel Srp

Zážitkové poukazy letos pod stromečkem najde menšina lidí, málokdo také počítá s drahou zimní dovolenou. Ale jinak Češi většinou plánují za Vánoce utratit stejně, či dokonce více než loni. Vyplývá to z průzkumu společnosti Twisto na vzorku 1300 respondentů. Část dárků přitom bude pocházet i z blížícího se Black Friday, na který se Twisto oslovených také ptalo – zjistilo přitom, že většina lidí v něm nakupuje hlavně podle aktuální nabídky, převážně elektroniku.

Na drahou zimní dovolenou se letos chystají jen 3 % Čechů, většina (68 %) pak utratí nejvíce peněz za vánoční dárky a přípravy na svátky. Stejně jako loni při nich bude utrácet 62 % oslovených, méně než v loňském roce bude utrácet zhruba čtvrtina respondentů. Na větší výdaje se naopak chystá 13 % lidí. Ti, kteří utratí méně, nejčastěji počítají s o čtvrtinu nižšími náklady (45 % oslovených). A ti, co utratí více, opět nejčastěji o čtvrtinu (51 % dotázaných). Lidé, kteří využívají služby jako Twisto, se budou omezovat méně než většina trhu.

Méně zážitků, více elektroniky

„Je zajímavé, že výrazný pokles příjmů navzdory krizi kolem pandemie hlásí jen 8 % zákazníků. Přesto očekáváme, že se kvůli pandemii vánoční nakupování výrazně promění. V průzkumu jsme například zjistili, že 59 % oslovených letos nebude věnovat žádné zážitkové dary. Více než polovina přitom ještě neví, čím je nahradí,“ komentuje výsledky průzkumu Michal Šmída, CEO a zakladatel Twista. Necelá pětina (17 %) lidí uvedla, že místo zážitků nakoupí elektroniku, jiní to budou řešit třeba kosmetikou nebo hotovostí. S obdarováním zážitkem počítá jen 8 % lidí.

Přečtěte si také:  Létání s dětmi: Tipy pro klidnější a pohodovější cestu

Více než čtvrtina pak dárky bude shánět při nákupní horečce Black Friday, která přijde necelý měsíc před svátky. Většina ale s masivní slevovou akcí dopředu nepočítá – celých 68 % procent Čechů nakupuje na černý pátek čistě podle aktuální nabídky, 18 % slevy nevyužívá vůbec. Každý rok v nich pravidelně nakupuje jen 8 % oslovených. Když už se pak do nákupu pustí, jdou si pro zlevněnou elektroniku (49 %) nebo právě vánoční dárky (32 %).

Například průzkum společnosti CZC.cz ukázal, že polovina zákazníků plánuje, že své výdaje na elektroniku uskromní, naopak 10 % utratí více. Nižší poptávku ale může kompenzovat větší investice do elektroniky pro práci z domova nebo distanční výuku. E-shopy očekávají, že během vánoční sezony opět v porovnání s loňským rokem jejich obraty porostou. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to může být o více než 20 % v porovnání s Vánoci 2019.

Větší utrácení zajistí promokódy a odložená platba

Twisto v průzkumu také zjišťovalo, jak motivovat nakupující k většímu utrácení. Nejvíc by podle údajů zafungovaly promokódy se slevou (30 %), odložení měsíčního vyúčtování za lepších podmínek (26 %) a splátky zdarma (18 %). Jen 12 % lidí se nechá motivovat dopravou zdarma, dalších 12 % je prý vůči jakýmkoliv metodám imunní.

„Zájem o odloženou platbu před Vánoci je opravdu obrovský. Již nyní roste, a to v řádu středních desítek procent meziměsíčně. Meziročně tak bude zájem o jednoduchou platbu přes Twisto Pay minimálně třikrát větší. To je způsobeno především zvýšenou aktivitou zákazníků, kteří již někdy v minulosti Twisto Pay využili. Tito lidé dnes platí třikrát více než dříve,“ říká šéf portfolia Twisto Lukáš Hurych.

Foto: commons.wikimedia.org, CC BY 2.0