
Zájem o karavany neklesá. Trend svobody na čtyřech kolech přetrvává i po pandemii
2. 8. 2023Obliba karavaningu od dob koronaviru neklesá. Podle Asociace kempování a karavaningu ČR bude letošní rok opět tím silnějším, co se týče prodejů obytných automobilů. Trend svobody na čtyřech kolech ovšem není pro všechny – mnoho vozů pořízených během pandemie se nyní ocitá na bazarovém trhu.
Trend rostoucí obliby karavaningu a obytných automobilů trvá dlouhodobě, pouze během covidu se nárůst prodejů zvýšil skokově, meziročně až o 80 %. „Překvapivě i letos rostoucí trend pokračuje, máme čerstvě data za kompletní první pololetí 2023 a letošní rok bude pravděpodobně patřit mezi tři nejsilnější v historii,“ říká Jan Bordovský, předseda Asociace kempování a karavaningu ČR.
Faktorů, proč obliba karavaningu roste, je celá řada. Jednak je to vyšší kupní síla Čechů a zároveň také rozšíření levných kutilských obytných přestaveb, které přiblížily tato vozidla široké veřejnosti. Češi mají také více volného času, který jsou ochotni trávit na cestách, často jde o vícero kratších dovolených v průběhu celého roku. Karavaning nabízí vyžití i mimo hlavní sezónu, je například čím dál oblíbenější mezi mladými rodinami a aktivními sportovci. Zájemce láká také možnost vyrazit bez předchozí rezervace, změny destinace v případě špatného počasí, volnost v plánování dovolené i pobyt na místech, kde se vyhnou davům turistů.
V roce 2022 růst prodejů zpomalil, ale stále je vidět doběh registrací vozidel, která se během covidu sice objednala, ale nestihla se vyrobit a registrují se do provozu s přibližně ročním zpožděním. „Zatímco v roce 2020 se prodalo u nás necelých 1 400 vozidel, v covidovém roce 2021 to už bylo 2 400 vozidel. Loni prodeje spadly asi na 1 800 kusů a letošní čísla budou podobná. Takže vynecháme-li mimořádné období covidu, mluvíme stále o růstu prodejů,“ bilancuje Bordovský a dodává, že lehký pokles zájmu je patrný i u pronájmu karavanů. „Zájem o pronájem obytných vozidel a karavanů vyskočil v průběhu covidu asi o 200 % a na trhu byl nedostatek vozidel, letos je zájem přibližně o 20 % nižší než loni, což připisujeme jednak vysokým cenám za pronájem, které v současné ekonomické situaci mnoho zájemců odradí, ale také velké roztříštěnosti trhu s půjčovnami,“ říká Bordovský.
Na druhou stranu je ale pravda, že mnoho obytných vozů pořízených impulsivně během covidu se nyní dostává na bazarový trh. Někteří uživatelé zjistili, že provoz obytného vozu není levnou záležitostí, že si posádka – i když je to rodina – na delších cestách lidsky nesedne, a že kolem vozidla je spousta práce, ať již s údržbou, doplňováním nádrží a likvidací odpadu či plánováním cesty a aktivnímu přístupu k dovolené. Spousta lidí navíc v běžném pracovním životě nemá dostatek času, aby obytný vůz využili.
I když by cestování s karavanem mělo být pohodové a samo o sobě cílem, někdy tomu tak není. „Nejčastějšími škodami, které u karavanů a přívěsů řešíme, jsou odřeniny a poškození pláště, k nimž zpravidla dojde při průjezdu užšími místy, například od větví stromů nebo při couvání, a dále škody vzniklé působením živlů, hlavně z krupobití. Opravy pláště karavanů a přívěsů jsou velmi nákladné a často i nerentabilní, takže se jedná o totální škodu. Havárie karavanů na silnici ale nejsou časté,“ říká Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA.
Povinné ručení se sjednává na obytné vozy podle objemu motoru. Výsledná cena se řídí podle segmentace. Ta se v různých pojišťovnách liší dle doprovodných parametrů auta i řidiče. Havarijní pojištění obytných vozů se vypočte podle pořizovací ceny a také podle značky. V praxi se totiž mohou výrazně lišit ceny oprav a náhradních dílů na vozy od různých výrobců. Pojistná částka kryje vůz jako takový plus pevně s ním spojené součásti, jako je nábytek, dřez, sprchový kout apod., a také základní výbavu (například běžné nádobí). Ostatní doplňky, dodatečná výbava a převážené věci musí být připojištěny extra až do výše 5 % z pojistné částky za vozidlo (například TV, gril, rybářské náčiní apod.). Vše ale musí být uloženo stále uvnitř obytného vozu, nikoli na střeše nebo na zádi auta.
Foto: Wikimedia Commons, Wwikitom – Own work, CC BY-SA 3.0, Link