Interiér Lexusu ES přináší ticho jako uprostřed přírody

Interiér Lexusu ES přináší ticho jako uprostřed přírody

14. 11. 2018 Vyp Od Pavel Srp

Práce na interiéru nejnovějšího Lexusu ES měla jasný cíl: vytvořit tak tiché prostředí, jaké tu ještě nebylo. Tři roky inovací a kreativity opravdu přinesly extatickou podobu dokonalého a přirozeného ticha, jaké zažíváme třeba uprostřed klidné přírody.

Absolutní ticho, které panuje například ve zvukotěsných prostorách nahrávacích studií, bývá trochu zneklidňující. Zadání při vývoji interiéru sedmé generace modelu ES tedy bylo trochu jiné: Vytvořit uvolněnou atmosféru, kterou si s příjemným tichem obvykle spojujeme.

Vůz vyšší třídy, kam ES patří, by totiž měl splňovat požadavky nejen na tichou jízdu, ale i velmi nízkou úroveň hluku, která se do kabiny z okolního prostředí může dostat. Posádka takového vozu si chce v klidu vychutnat hudbu a povídat si, aniž by musela překřikovat zvuky motoru nebo okolí. Vytvoření tichého prostředí tedy spočívá v tom, že do interiéru mohou volně pronikat zvuky příjemné lidskému sluchu, ale současně jsou nepříjemné hluky potlačeny na minimum.

“Ticho není kvalitativním parametrem, který zlepšíte prostě tím, že lépe utlumíte hluk. Vyvinuli jsme například zkušební model, v němž jsme zkusili výrazně potlačit zvuky s frekvencí kolem 1 kHz, což je pásmo, v němž je lidské ucho nejcitlivější. Tím jsme ale zvýšili ‚hustotu vzduchu‘ v kabině, což způsobilo zvonění v uších, či dokonce projevy nevolnosti, což má k uvolněné atmosféře hodně daleko,” popisuje práci na dokonalém interiéru Hirotaka Tsuru, který se staral právě o hluk a akustiku v kabině nového ES.

Přečtěte si také:  10 nejlepších míst, kam byste měli vyrazit na roadtrip a poznávání okolí autem

Díky těmto zjištěním se v první řadě zaměřil na eliminaci zdrojů hluku. Testování proto probíhalo i v aerodynamickém tunelu, za nejrůznějších podmínek se prováděly drobné úpravy spočívající například ve změně vnějších zpětných zrcátek, stěračů a dalších částí vozu. Jen několik milimetrů v tomto případě znamená zásadní rozdíl. V další fázi vývoje šlo o izolaci, tedy najít způsob, jak blokovat cesty, kterými dovnitř proniká nevyžádaný hluk. Vyplňovaly se otvory v podlaze nebo na vnitřní straně víka kufru. Ve třetí fázi se pak Tsuru zaměřil na pohlcování hluku. Nasadil zvukoizolační hmoty do věží úchytů zavěšení, blatníků, podvozku i na dalších místech.

Srovnání s letadlem

“Podíváte-li se na jiné způsoby dopravy, u letadel je typický akustický tlak na úrovni 80 decibelů,” říká Tsuru. “V autech je tato hodnota zpravidla mezi 60 a 70 decibely. Obecně vzato, lidé vnímají vyšší akustické tlaky z hlediska sluchu jako dráždivější. Ale přestože je tato úroveň v letadlech vyšší, většina lidí by neřekla, že jsou letadla nějak zvlášť hlučná.”

V automobilu se však cestovní prostředí se neustále mění. “Podle okolností můžete vnímat jízdu jako hlučnou, přestože úrovně akustického tlaku moc vysoké nejsou. Změny v prostředí jsou nejčastěji způsobeny přirozeným větrem a změnami stavu vozovky. Nakonec jsme do návrhu museli začlenit i tyto aspekty, abychom vytvořili pro sluch příjemné prostředí, v němž budou všechny typy zvuku – ty dobré i ty špatné – přesně regulovány. Byl to nelehký postup, který si žádal velkou trpělivost,” vzpomíná Hirotaka Tsuru.

Přečtěte si také:  Havarijní pojištění kryje i povodně a záplavy, ale pozor na výluky a karenční lhůtu

Atraktivnější zvuk motoru

Součástí práce na příjemném prostředí interiéru však byl i specifický vývoj tříapůllitrového motoru V6, který je v Lexusu ES. Dostal specifický systém akustického vylepšení zvuku motoru (ESE). Je to ten systém, díky němuž jsou jízdní schopnosti verze F SPORT doprovázeny atraktivním zvukem motoru s dramatickým zbarvením. Vůz tak získal zcela novou identitu.

“Systém ESE v zásadě produkuje zvukové vlny, které se slučují se skutečným zvukem motoru, který se skládá primárně z těchto zvukových složek soustavy zapalování, aby vytvořil sluchový efekt, který se hladce a lineárně stupňuje,” vysvětluje Tsuru, jak tento systém funguje.

Nové ES poprvé nabízí specifikaci F SPORT. Disponuje motorem V6, který přináší výrazně dynamičtější jízdní schopnosti. “Nechtěli jsme obětovat tiché prostředí, kterým je ES proslulé, ale nechtěli jsme ani připravit řidiče o radost ze zvuku motoru. Proto jsme navrhli takovou akustiku, která zahrnuje obojí,” uzavírá Tsuru.

Přečtěte si také:  Nové Porsche 911 oslnilo při české premiéře v Praze